Top posts

Featured Posts

Pakatan Rakyat Boleh Jatuhkan Najib Menerusi Tengku Razaleigh

Merah Tinta MSO
Sama ada memang benar berlaku penyelewengan dan ketidak-adilan (melampau) dalam pilihan raya KE-13 lalu, hakikatnya parti UBN masih berkuasa dan Najib Razak masih menjadi perdana menteri. Dalam permainan politik yang berpaksikan kepada 4C (teori saya) sebagai rukunnya, penegakkan kebenaran dengan segala macam fakta 'akli' atau bayangan tidak merubahkan keadaan.
Rakyat apa lagi rakyat berbangsa Melayu tidak mudah untuk digerakkan mengikut apa yang diagendakan. Bukan mereka cerdik atau pintar tetapi begitulah sifat dan ciri-ciri yang ada kepada mereka, Bangsa Melayu adalah bangsa separuh masak - kebaratan pun tidak ketimurtengahan juga pun tidak. Sebahagian besar orang Melayu masih berfikir secara ortodoks.
Puak pembangkang khasnya Anwar Ibrahim yang kagen dan kempunan hendak menjadi perdana menteri masih berusaha dengan cuba menafikan pilihan raya ke-13 tempoh hari. Anwar yang boleh dipuji beliau tidak pernah berputuas asa dan boleh mengubah segala janji dan ikrar politiknya. Sebelum ini dia bermadah akan bersara dalam politik sekiranya Pakatan Rakyat tidak menang. Saya sudah menduga awal-awal kenyataan (janji) itu sebahagian sebagai gimik dan modal politiknya demi meraih simpati.

Maka dicarilah satu dalih atau alasan untuk mengatakan Pakatan Rakyat menang bagi membolehkan beliau terus berada dalam gelanggang politik. Maka angka 51% diambil untuk menghalalkan tindakan. Kononnya Pakatan Rakyat mendapat suara 51% undi popular berbanding dengan UBN yang mendapat 47%. Dengan figure-figure yang disihirkan itu maka halallah Anwar untuk memungkiri janji politiknya untuk bersara.

Apapun kita ucapkan selamat kepada Anwar dan Pakatan Rakyat. Memang mereka tidak akan berpuas hati selagi Najib tidak jatuh dan di kalangan mereka (Anwar) yang akan dinobatkan sebagai perdana menteri. Orang yang mengatakan politik Pakatan Rakyat, baik Anwar, Lim Kit Siang dan lain-lain sebagai gilakan kuasa, orang itulah yang sebanarnya 'sinting' kerana seakan tidak mahu memahami politik itu yang mahukan kuasa. 'Budak'lah orang yang bermain politik tetapi tidak mahukan kuasa.

Ayuh teruskan Anwar dengan cara anda. Selagi rakyat masih mempercayai degan cara anda, silakan. Cuma ingat sedikit sudah ada bidalan, sepandai-pandai tupai melopat akhirnya ke tanah juga. Setinggi mana bangar terbang akhirnya hinggap di belakang kerbau juga. Hidup ini asa lapan dimensi bukannya empat. Mungkin bidalan ini tidak tepat. Apa yang hendak diceritakan, rakyat mempercayai kita hari ini esok dan lusa, tetapi bukan selamanya. Makanya tektik dan strategi kena tukar.

Bagaimana pun di sini saya ada formul kecil bagaiman kalau hendak jatuhkan Najib sebagai perdana menteri tanpa menunggu pilihan raya umum ke-14. Formula ini saya tidak mengira UBN akan tumbang. Tetapi khasnya untuk Najib semata-mata. Formula ini agak janggal dan tidak masuk akal. Namun kerana politik itu kadang kala di luar norma rentas pemikiran manusia, maka formula ini boleh dikira masih waras dalam kancah politik dan ia boleh dicuba.

Untuk menggugurkan seseorang bukan semestinya menerusi pilihan raya umum. Pilihan raya adalah cara formal yang yang ketat dengan syarat-syaratnya.Tetapi mereka juga boleh digugurkan secara lain. Kalau semua orang berfikir untuk jatuhkan Najib menerusi pilihan raya, maka pilihan raya ke-14 masih jauh. Masih ada empat tahun 10 bulan lagi. Dalam masa itu Najib boleh mempersiapkan dan memperkemaskan dirinya. Najib boleh berusaha untuk mengukuhkan kedudukannya. Belum tentu PRU-14 jalan mudah dan rapoh menjatuhkan Najib.

Makanya masa itu jangan dinanti. Ambil peluang dan cari jalan pintas.

179 comments:

  1. Kepada pemimpin-pemimpin pembangkang pula, mereka janganlah berasa syok sendiri dengan andaian kononnya perhimpunan haram yang dilakukan oleh anak-anak muda itu menunjukkan golongan muda menyokong mereka.

    ReplyDelete
  2. Selepas dua pilihan raya umum PRU-12 dan PRU-13 misalnya menatijahkan kepada umum betapa ghairahnya seorang pemimpin yang merasakan dirinya layak menggunakan apa sahaja kaedah untuk membuli rakyat, termasuk membentuk imej buruk terhadap pemimpin yang dipilih secara sah.

    ReplyDelete
  3. Dr. Sayyid Muhammad Nuh, dalam bukunya Menggapai Reda Ilahi (terjemahan 2000) mengulas mengenai empat belas perkara yang merosakkan umat Islam. Dalam sebab kesepuluh, beliau menjelaskan, keinginan yang terlalu kuat untuk menjadi pemimpin merupakan satu bentuk penyakit yang membawa kepada kehancuran umat, kerana ia adalah suatu sifat yang tercela.

    ReplyDelete
  4. Bersandarkan sebuah hadis Rasullullah SAW, seperti yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim: "Demi Allah, saya tidak akan menyerahkan suatu jabatan kepada orang yang meminta untuk diangkat, dan tidak pula kepada orang yang berharap-harap untuk diangkatkan.

    ReplyDelete
  5. Bagaimanapun, kesedaran beberapa orang pemimpin parti pembangkang akan takdir yang tidak memberikan kemenangan besar kepada calon mereka, adalah suatu tahap kesyukuran yang sepatutnya dicontohi oleh seorang lagi pemimpin parti pembangkang yang terlalu kemaruk.

    ReplyDelete
  6. Usaha pemimpin berkenaan untuk meneruskan pemesongan fakta dan membuli rakyat mengambil contoh daripada masalah politik di beberapa buah negara Timur Tengah daripada Arab Spring hinggalah ke Blackout 505, merupakan satu tindakan yang bukan sahaja boleh dilabelkan sebagai anarkis, bahkan bertentangan dengan kehendak Islam itu sendiri.

    ReplyDelete
  7. Berdasarkan peraturan atau norma politik yang diinstitusikan secara sah, sesebuah parti yang menang tipis atau menang besar diberikan peluang untuk melaksanakan setiap aku janjinya dalam tempoh selama lima tahun.

    ReplyDelete
  8. Sindrom membuli rakyat tidak sepatutnya berlaku, kerana rakyat sudah pun membuat keputusan tidak memilih pakatan pembangkang sebagai pemerintah.

    ReplyDelete
  9. Atas dasar itulah tidak ada sebab pemimpin berkenaan begitu tergesa-gesa 'merampas kuasa', kerana tindakan sedemikian akan menyebabkan kerosakan yang besar.

    ReplyDelete
  10. Meneliti sejarah perebutan kuasa dalam sejarah Islam misalnya telah menyebabkan banyak empayar Islam yang kuat akhirnya lemah dan musnah.

    ReplyDelete
  11. Benarkah orang yang mendakwa dirinya sebagai 'penyelamat' mempunyai sentuhan ajaib atau kuasa magis?

    ReplyDelete
  12. Jika yang terdesak mahu memimpin, itu juga merupakan manusia yang nalurinya sedang sakit, maka tidak ada sebab mengapa orang ramai harus percaya dengan kata-katanya.

    ReplyDelete
  13. Orang itu sebenarnya bukanlah 'penyelamat' tetapi 'pengkhianat' kerana tidak menghormati kehendak dan keputusan rakyat melalui sistem yang sama.

    ReplyDelete
  14. Cabaran terhadap pemimpin pembangkang agar tidak mengangkat sumpah pada 24 Jun ini sebenarnya sebagai pertaruhan besar menguji sejauh manakah mereka menghormati sistem yang sama memberikan ruang untuk menjadi wakil rakyat.

    ReplyDelete
  15. Oleh sebab tertekan, takut yang dikendung keciciran dan yang dikejar tak dapat, hampir semua wakil rakyat pakatan pembangkang tidak bersetuju dengan cadangan tersebut.

    ReplyDelete
  16. Berdasarkan perkembangan tersebut nyatalah bahawa pakatan pembangkang tidak pernah jujur dalam tindakannya. Ia membawa maksud, lebih mementingkan diri dan kuasa, bukan benar-benar berjuang untuk mensejahterakan kehidupan bermasyarakat.

    ReplyDelete
  17. Maka, sewajarnya kegilaan pakatan pembangkang untuk meneruskan Blackout 505 adalah sesuatu yang tidak munasabah dan menyusahkan rakyat.

    ReplyDelete
  18. Rakyat tidak seharusnya terpengaruh dengan dakwaan pemimpin pembangkang untuk ditipu sekali lagi, kerana mereka hanyalah tahu bercakap dan mengkritik apa yang dilaksanakan oleh kerajaan, tetapi tidak menyumbang kepada persekitaran hidup yang lebih baik.

    ReplyDelete
  19. Belajarlah daripada krisis politik di Timur Tengah, bukan mudah untuk mengembalikan keamanan dan kestabilan setelah negara bergolak manakala ramai rakyat terkorban.

    ReplyDelete
  20. Ketika rakyat memperlihatkan penentangan kepada pemerintah, musuh-musuh Islam terus menerpa masuk dengan pelbagai kaedah daripada propaganda hinggalah menyalurkan bantuan senjata dan kewangan kepada perusuh kerana mereka mempunyai agenda yang jelas.

    ReplyDelete
  21. Mereka mahu menghancurkan Islam dari dalam. Mereka sedar dengan memecah belahkan umat Islam, hegemoni politik dan ekonomi akan menjadi bertambah besar.

    ReplyDelete
  22. Agenda asing memang mahu menjadikan dunia ini berada dalam kongkongannya. Mereka mahukan penguasaan mutlak, dari politik dan budaya hinggalah kepada ekonomi.

    ReplyDelete
  23. Mereka menggunakan apa sahaja kaedah, daripada mempengaruhi keputusan badan keselamatan antarabangsa hinggalah melancarkan propaganda.

    ReplyDelete
  24. Wajah baharu 'pembantaian Islam' sedang berlaku, dan di Malaysia sudah menuju ke arah itu. Apabila sesama Melayu bercakaran, yang untungnya bukan Islam, kerana kekuatan Islam sebenarnya terletak di bahu orang Melayu.

    ReplyDelete
  25. Setiap orang Melayu adalah Islam, hanya dengan memecahkan kekuatan Melayu agenda memusnahkan Islam akan menjadi kenyataan.

    ReplyDelete
  26. Maka, setiap orang Melayu bukan sahaja mesti sedar, bahkan lakukan tindakan selaras dengan kehendak Islam. Meskipun berbeza pendirian dan pegangan politik, jangan biarkan Islam dihina, diejek dan diperkudakan oleh bukan Islam.

    ReplyDelete
  27. Jangan kerana inginkan kuasa, sanggup menebang pokok yang memberikan kita kenyamanan ketika sinar matahari terik di angkasa. Pokok itulah tempat kita berteduh dan perjalanan untuk menuju negara maju semakin dekat, maka tidak sepatutnya kita hancurkan harapan itu setelah sekian lama berusaha.

    ReplyDelete
  28. Menebang pokok yang rimbun dan tempat kita menumpang teduh adalah satu kezaliman yang tidak boleh dimaafkan oleh sesiapa pun yang sayang dan cintakan keamanan dan kedamaian.

    ReplyDelete
  29. Jangan kerana marahkan ada semut dan kerengga, maka pokok yang banyak berjasa itu menjadi mangsa. Sebaik-baiknya, musnahkan semut dan kerengga, bukannya menebang pokok.

    ReplyDelete
  30. Beberapa laman blog melaporkan bahawa Ahli Parlimen Gua Musang,Tengku Razleigh Hamzah (Kuli) sedang merancang untuk mengemukakan usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib bila sidang parlimen bermula kelak.

    ReplyDelete
  31. Untuk memastikan perkara tersebut, Kuli dilaporkan telah mengadakan pertemuan sulit dengan beberapa ahli parlimen BN di kediamannya di Kuala Lumpur bagi memastikan usul itu nanti akan mendapat sokongan ahli Parlimen BN bila ia disebut di Parlimen nanti.

    ReplyDelete
  32. Hakikatnya,Kuli tidak ada alasan kukuh untuk mengadakan usul tidak percaya terhadap Perdana Menteri kerana tidak ada sebarang isu besar yang mewajarkan usul tersebut untuk dibahaskan dan diadakan pengundian.Seperti mana amalan biasa,usul undi tidak percaya biasanya dibuat jika ada kegagalan luar biasa pihak kerajaan yang membolehkan usul sedemikian di kemukakan.

    ReplyDelete
  33. Masalahnya sekarang tidak ada apa yang luar biasa.Semuanya sama macam dulu dulu juga. Jadi apa guna Kuli mengadakan pertemuan sulit dengan semua ahli parlimen tersebut???

    ReplyDelete
  34. Dari maklumat yang penulis dapat,Kuli cuba untuk memerangkap ahli parlimen terbabit dengan usul undi tidak percaya ini kerana kononnya Perdana Menteri sedang kehilangan sokongan, baik dari dalam dan luar UMNO.

    ReplyDelete
  35. Ini berdasarkan satu kaji selidik yang dijalankan seorang blogger yang kononnya menunjukkan lebih ramai orang mahu Presiden UMNO ditukar. Yang ramai orang terlupa,kaji selidik oleh blogger berkenaan tidak terhad kepada ahli UMNO,sedangkan persoalan seumpama itu hanya layak ditentukan ahli UMNO sahaja.

    ReplyDelete
  36. Hakikat yang sebenarnya,ada sumber menyebut kepada penulis yang Kuli menyasar untuk mendapatkan kerusi Presiden UMNO dalam perhimpunan Agung yang bakal diadakan kelak bagi memenuhi cita-cita peribadinya untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia.

    ReplyDelete
  37. Cita-cita yang tertangguh sejak 1987 lagi. Dan mengenali Kuli, beliau adalah seorang yang tidak pedulikan UMNO, yang lebih penting ialah nafsunya untuk menjadi Perdana Menteri sahaja, macam Anwar Ibrahimlah kata sumber itu lagi.

    ReplyDelete
  38. Walaupun isu ini telah bertebaran selama beberapa hari, masih tidak ada respon balas dari Kuli sendiri. Yang penting, ini adalah perkembangan yang menarik untuk kita sama-sama tunggu.

    ReplyDelete
  39. Jika ia benar, saya tidak rasa Perdana Menteri dan pihak lain yang turut mengintai peluang yang sama, akan berdiam diri begitu sahaja. Mana-mana sekalipun, ramai melihat UMNO perlu terus dipertahankan. Tanpa parti tersebut, tidak mungkin BN dan hak orang Melayu dapat dipertahankan lagi.

    ReplyDelete
  40. Bukanlah suatu yang luar biasa, apabila Penasihat Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyatakan bahawa beliau akan mengangkat sumpah sebagai Ahli Parlimen pada 24 Jun ini walaupun sebelum ini pembangkang bercadang memboikot majlis berkenaan.

    ReplyDelete
  41. Bekas Pegawai Khas Anwar, Rahimi Osman menyifat kenyataan Anwar untuk mengangkat sumpah bukanlah sesuatu yang pelik walaupun sebelum ini merancang untuk memboikotnya, kerana memang sudah diketahui umum Anwar mempunyai pelbagai muslihat.

    ReplyDelete
  42. Ini bukan sesuatu yang baru kepada Anwar, dia adalah seorang pelakon hebat, sanggup melakukan apa sahaja untuk mencapai cita-citanya, sebelum ini pelbagai gelagat sudah dilakukan untuk mendapatkan simpati, apa yang diucapkan itu hanya antara mainannya.

    ReplyDelete
  43. “Itulah Anwar, yang sentiasa bijak bersandiwara, akan memutar belitkan apa sahaja yang pernah diucapkan dan sudah pasti akan menyalahkan pihak lain apabila rancangannya tidak menjadi, dia pernah bersandiwara dengan memakai penyokong leher dan berkerusi roda untuk dapat perhatian,” katanya

    ReplyDelete
  44. Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Anwar bahawa dia akan hadir di majlis angkat sumpah di Dewan Rakyat minggu depan berbeza dengan kenyataan yang dibuat olehnya sebelum ini.

    ReplyDelete
  45. Perancangan Anwar itu tidak menjadi apabila bukan sahaja rakan sekutunya, DAP dan Pas tidak bersetuju, malah Timbalan PKR, Azmin Ali turut tidak bersetuju dengan apa yang dirancang itu

    ReplyDelete
  46. Menurutnya, Anwar tidak akan berhenti berpolitik selagi cita-citanya untuk menjadi Perdana Menteri tidak tercapai, dan sudah pasti pelbagai usaha akan dilakukan oleh Anwar untuk menimbulkan kebencian rakyat kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Barisan Nasional.

    ReplyDelete
  47. Menyedari perancangan politiknya tidak menjadi pada pilihan raya lalu, Anwar pasti sudah merancang untuk membuat pelbagai kejutan untuk memastikan kesinambungan politik tidak terpadam begitu sahaja walaupun pembangkang gagal menawan Putrajaya.

    ReplyDelete
  48. “Sudah pasti persidangan Dewan Rakyat kali akan dipergunakan bukan sahaja oleh Anwar, malah Ahli Parlimen pembangkang lain yang akan mencari apa sahaja idea untuk memburuk-burukkan kerajaan, persidangan ini akan digunakan untuk kepentingan politik bukannya kepentingan rakyat,” ujarnya.

    ReplyDelete
  49. Menurutnya, Anwar akan bercakap apa sahaja tetapi semuanya tidak adalah bermotif untuk kepentingan dirinya tanpa memikirkan kesan yang terpaksa ditanggung oleh rakyat, apa yang utama adalah cita-cita peribadinya tercapai walaupun rakyat terpaksa menanggung keperitannya.

    ReplyDelete
  50. Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan kerajaan Barisan Nasional (BN) tidak tumbang walaupun sebahagian besar kaum Cina menyokong pembangkang seperti yang dilihat dalam pilihan raya umum ke-13 (PRU13).

    ReplyDelete
  51. Najib, yang juga Pengerusi BN, berkata realitinya ialah kaum Bumiputera dan masyarakat India masih memberi sokongan kepada kerajaan pimpinan BN untuk terus menerajui negara berdasarkan mandat yang diperoleh dalam PRU13

    ReplyDelete
  52. “Kita harus sedar bahawa parti pembangkang khususnya DAP telah menggambarkan kepada masyarakat Cina (kononnya) mereka boleh mengubah kerajaan…malah slogan yang digunakan seolah-olah (kalau) orang Cina sokong pembangkang, mereka boleh ubah kerajaan.

    ReplyDelete
  53. Rakyat perlu sedar bahawa tindakan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengheret mereka dalam perhimpunan haram Blackout 505 Sabtu ini adalah semata-mata untuk menutup ketakutan beliau terhadap tiga perkara.

    ReplyDelete
  54. Ahli Dewan Negara, Senator Ezam Mohd. Noor berkata, ketiga-tiga perkara itu ialah rayuan kes liwat Mohd. Saiful Bukhari Azlan, isu pencerobohan kumpulan pengganas Kiram di Lahad Datu, Sabah dan pendedahan bekas rakan karibnya, Datuk S. Nallakaruppan berhubung aktiviti seks beliau.

    ReplyDelete
  55. "Sememangnya sudah jelas Anwar merupakan seorang pemimpin yang suka mengheret rakyat untuk menutup masalah peribadinya. Saya sering mengatakan ini kerana tindakan politik beliau bukan atas asas menyelesaikan masalah rakyat atau negara.

    ReplyDelete
  56. "Tindakan itu semata-mata mahu memuaskan nafsu peribadinya terutama kerakusan mahu menjadi Perdana Menteri.

    ReplyDelete
  57. Menurut beliau, kerakusan Anwar tersebut terserlah apabila meminta isterinya, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail meletakkan jawatan sebagai Ahli Parlimen Permatang Pauh supaya pilihan raya kecil dapat diadakan.

    ReplyDelete
  58. “Hakikat dan realitinya walaupun sebahagian besar (masyarakat Cina) sokong pembangkang, tetapi kerajaan tidak tumbang, kerajaan BN masih kekal,” katanya kepada pemberita selepas mengadakan perjumpaan khas dengan anggota parlimen baharu BN di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini, hari ini.

    ReplyDelete
  59. Perjumpaan tertutup selama hampir dua jam itu turut dihadiri Timbalan Pengerusi BN Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Setiausaha Agung BN Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor.

    ReplyDelete
  60. Najib menarik perhatian walaupun sokongan kaum Cina terhadap DAP di sesetengah kawasan dilihat mencecah antara 85 dan 95 peratus, namun kerajaan BN masih kekal kerana kaum Bumiputera dan India di banyak kawasan lain masih percaya kepada gabungan itu.

    ReplyDelete
  61. Menurutnya, apa yang digambarkan pembangkang terutama DAP merupakan satu penipuan besar terhadap kaum Cina sehingga masyarakat itu yakin undi mereka dapat mengubah kerajaan sedia ada.

    ReplyDelete
  62. “(Ini) seperti janji pada 16 Sept (2008 untuk menawan Putrajaya). Storyline (jalan cerita) ini (untuk tukar kerajaan) tidak betul dan banyak ditokok tambah, direka cerita,” katanya.

    ReplyDelete
  63. Najib berkata satu lagi penipuan yang dilakukan pembangkang pada PRU13 ialah dakwaan tidak logik BN membawa masuk lebih 40,000 warga Bangladesh sebagai pengundi untuk memastikan kemenangannya.

    ReplyDelete
  64. “Kalau ikut logik, nak bawa 40,000 (warga) Bangladesh (perlu) menggunakan pesawat Boeing 747 yang hanya boleh memuatkan 400 orang…bererti 100 buah pesawat terpaksa mendarat untuk membawa warga Bangladesh ini mengundi,” katanya. Namun, beliau berkata sehingga kini tiada bukti diketengahkan pembangkang kerana dakwaan itu sememangnya tidak berasas,” tegasnya.

    ReplyDelete
  65. apa yang penting, kerajaan dan pembangkang patut bersatu untuk membangunkan Sabah, inilah yang patut diutamakan dahulu...

    ReplyDelete
  66. kerajaan BN mempunyai peluang 5 tahun untuk membentuk Sabah semula, yakni mandat rakyat kepada kerajaan

    ReplyDelete
  67. sekiranya dalam masa 5 tahun ini, tiada perubahan atau kemajuan yang ketara bagi negeri ini, maka rakyat bolehlah mempertimbangkan untuk memilih parti baru pada PRU14 nanti..

    ReplyDelete
  68. sekurang-kurangnya, perubahan ini adalah untuk kepentingan rakyat Sabah juga di masa akan datang

    ReplyDelete
  69. diharap ada perdamaian dan perpaduan di dalam parti pemerintah dan dengan parti pembangkang....

    ReplyDelete
  70. Datuk Seri Najib Razak’s call for national reconciliation has resonated within Barisan Nasional (BN), with party leaders and MPs calling for reconciliation and unity within the ruling coalition.

    ReplyDelete
  71. the oppositions may think that Sabah people are easy to be sweetened with various propaganda and the issues raised against the BN.

    ReplyDelete
  72. Pembangkang gagal melihat realiti bahawa negeri Sabah mempunyai keinginan serta harapan yang tinggi untuk sama-sama maju setaraf dengan negeri-negeri di Semenanjung.

    ReplyDelete
  73. Bukan mudah untuk menghasut pemimpin BN yang mana setia dengan parti. Jika benar ada masalah suara ahli adalah lebih penting dan bukannya meninggalkan parti.

    ReplyDelete
  74. rakyat Sabah perlu bersatu demi kepentingan bersama di masa hadapan

    ReplyDelete
  75. Ku Li and Anwar, an impossible partners
    First, they discussed and contemplated a 'hung Parliament'. However, after May 5 polling day, it fizzled out when Barisan Nasional won the general election with a simple majority.

    They tried again, and this time using Gua Musang BN MP Tengku Razaleigh Hamzah as the trojan horse. And Ku Li, an Umno veteran who didnt get any Cabinet position for more than a decade, seemed 'agreeable' to spearhead the initiative.

    ReplyDelete
  76. Its all about power, greed and 'seeking the right balance' in the government but what is so wrong about PM Najib's Cabinet, which for the first time saw no rep from MCA? And why is Ku Li so willing to help out the opposition in unseating the premier?

    BN is the outright winner of the 13th GE amid protest and complaints of vote rigging and other irregularities that are still unproven. Any move to force Najib and his team to step down will be unlawful under the Federal Constitution. A winner is still a winner, even by a single seat majority at the Parliament.

    ReplyDelete
  77. There are already unconfirmed rumors that Ku Li will lead a group of 56 MPs from Sarawak and Sabah to push for a vote of no confidence at the Dewan Rakyat on June 24 although it was brushed aside by some.

    What's the motive, and why must Sabah and Sarawak MPs be made a bunch of fool by deprecating them to ride on the Borneo-Malaya sentiments, that BN government simply left the two states to fight for their own survival?

    ReplyDelete
  78. KUALA LUMPUR: The country’s low unemployment rate of 3.1 per cent proves that the government is capable of managing the national economy well, said Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak.

    He said the country’s low unemployment rate also enabled Malaysia to achieve almost full employment.

    ReplyDelete
  79. Malaysia also led other developed nations such as Spain, which had an unemployment rate of 26.5 per cent, Italy (11.6 per cent), the United States (7.7 per cent), Australia (5.5 per cent) and Japan (4.2 per cent), he said at the launching of the Workers’ Day 2013 gathering at the Stadium Putra Bukit Jalil here yesterday.

    More than 12,000 workers representing the various trade unions, employers’ associations, government departments and agencies as well as the private sector also attended the gathering.

    ReplyDelete
  80. Najib said: “There are nations recording higher growth but are unable to provide job opportunities to their nationals. However, we succeeded in expanding the economy with a low unemployment rate of 3.1 per cent, and almost achieving full employment.”

    In addition, efforts to raise the number of skilled manpower and giving priority to their welfare were two important aspects in the endeavor to achieve the national transformation agenda, said Najib.

    ReplyDelete
  81. The Prime Minister said the government was also preparing policies and programmes in the public and private sectors that could raise the workers’ skills, competency and knowledge.

    To date, only 28 per cent of the workers in Malaysia could be categorised as skilled workers, and the government was targeting that by 2020, the figure should reach the target of 50 per cent, he added.

    ReplyDelete
  82. Najib said that for this purpose, workers in the country should endeavor to be categorised as skilled workers, not unskilled or half-skilled workers.

    He said employers must give emphasis on the welfare of the workers to ensure that these workers, whether in the public or private sector, could continue to be appreciated for their dedication and productivity.

    ReplyDelete
  83. Najib also said that solidarity between the workers, employers and government should be strengthened to ensure that the national transformation agenda could be achieved because each component had an important role in the specific fields.

    “Without solidarity between the three groups, we will face conflicts which will shackle us from achieving our national transformation policies,” he said.

    ReplyDelete
  84. The Prime Minister said the government constantly carried out improvements in matters concerning the workers including amending the act pertaining to the retirement age as well as the implementation of minimum wage for the private sector.

    “The extension of the retirement age and the implementation of the minimum wage will give positive impacts to all workers in the country. Both these initiatives will contribute to the quantum of the workers’ savings in the employees’ provident fund,” he said.

    ReplyDelete
  85. At the event, Najib also presented awards to the exemplary workers in the various categories comprising the general manager of Era Edar Marketing Sdn Bhd Hamsiah Ismail, who was selected as the national exemplary worker in the executive category, Hong Leong Bank Berhad clerk Mohamed Dauzkaply Nor Ghazali (non-executive) and Social Research Officer Abdul Rais Mohamad Mokhtar (special ability group). Each of them received a cash prize of RM5,000, trophy and certificate.

    Meanwhile, Vitrox Technologies Sdn Bhd in Bayan Lepas, Penang received the Prime Minister’s Award for excellence in Human Resources (private sector) and walked away with RM50,000 in cash, a trophy and certificate.

    ReplyDelete
  86. eanwhile, Vitrox Technologies Sdn Bhd in Bayan Lepas, Penang received the Prime Minister’s Award for excellence in Human Resources (private sector) and walked away with RM50,000 in cash, a trophy and certificate.

    The Prime Minister also handed over the ‘Jalur Gemilang’ to the national contingent going to Leipzig, Germany in conjunction with the World Skills Competition (WSC) 2013.

    ReplyDelete
  87. Kota Kinabalu: Tan Sri Pandikar Hj Amin Mulia, who is expected to continue as Speaker when Parliament convenes, Monday, does not think there will be any real threat to the mandate that Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak obtained in the just-ended 13th general election.

    He said talk of a political coup lately being mounted by a "third force" comprising Members of Parliament from both sides of the political divide to enable Umno veteran Tengku Razaleigh Hamzah unseat Najib appears far-fetched.

    ReplyDelete
  88. The talk gained momentum lately following dissatisfaction by Sarawak MPs over Federal Cabinet posts and talk of MACC officials again pursuing investigations into corruption allegations against Sarawak Chief Minister Tan Sri Abdul Taib Mahmud.

    "Such a political coup is not likely," he said, when asked on the chances of it happening.

    "To be honest, I don't think it can happen because power actually is derived from party politics.

    ReplyDelete
  89. "It will never happen. Razaleigh is not the President of any party. If you want to be a Prime Minister, you've got to be head of a party."

    He said based on his experience as the former Speaker, it was also unthinkable if the Opposition were to combine with, say some MPs from Barisan Nasional (BN), not necessarily from Umno but parties from Sarawak and Sabah.

    "Then that office would be so weak that it could not do anything at all because all the policies or whatever he has in mind to implement will be at the mercy of political parties.

    ReplyDelete
  90. Simply, he is not the President of any of the political parties," Pandikar reasoned.

    Asked if it would be possible then should Razaleigh mount a challenge for the Umno presidency in the party elections later this year, he said:

    "With all due respect to Razsaleigh, I think his time is far gone.

    I mean his contemporaries in Umno, people like Tun Dr Mahathir and the late Datuk Mohd Rahmat.

    ReplyDelete
  91. "It is the younger generation that now determines who wins and who loses.

    If that being the case, what is the difference between Razaleigh and people like Najib and young leaders?"

    He also argued that if Razaleigh were to sit there, we could not assume that everybody would be at peace and nobody would say anything like when Dr Mahathir was the Prime Minister.

    "You must remember when you have two-thirds, then you can be a strong leader.

    ReplyDelete
  92. And how many would support Razaleigh, anyway? Is he going to have more than 133 from either side or what? If he were to take over, will those Umno boys who are supposed to be in the position, just keep quiet?"

    On his own level of preparedness as Speaker for a second term even in the event the opposition Pakatan Rakyat nominate someone else and put the position to vote, he said: "I was unprepared in 2008 (when appointed) in the sense that I didn't know I was going to be the Speaker. I didn't have the experience of Parliamentary kind of style although I was a Minister.

    ReplyDelete
  93. "This time around after being there for five years, I have seen almost everything.

    So I don't think it can be any worse than 2008, 2009 and 2010. That you can take it from me because that was the time when the Opposition really thought it would topple the Government with a vote of no confidence.

    "Moreover, those days, the MPs didn't know me and I didn't know most of them. But by now, I almost know every person, every constituency."

    Pakatan had said it would nominate former Federal Court judge Datuk Abdul Kadir Sulaiman for the job, insisting that Pandikar cannot be deemed to be neutral in view of him still being an Umno member and is seeking a secret ballot on Monday.

    On the stronger Opposition (from 82 previously to 89 now), Pandikar did not think there was much difference with the additional seven Opposition MPs.

    ReplyDelete
  94. "These additional members of the august House might not necessarily be the ones that will create all the havoc." Barisan Nasional (BN) won 133 seats against the Opposition's 89 in the 13th General Election.

    Asked whether he expected the opposition who boast having secured more popular votes than BN, to be even more aggressive and confrontational as a result, he said: "It can go either way meaning, maybe the new members would not be as aggressive as those in the 12th Malaysian Parliament, that lost in the election.

    "Sometimes when pandemonium breaks loose in Parliament, it's due to personalities.

    There are some of the personalities in BN before, maybe the source of all this pandemonium in Parliament are now in the Cabinet line-up so they are not able to do what they did before.

    "Likewise, the Opposition lost some of their good ones. So maybe the new ones might be those characters that would try to pursue issues in a good way. Perhaps some will try to be good parliamentarians, and I don't think the older ones, the more experienced ones, would be worse than what they did from 2008 to 2013," Pandikar said.

    ReplyDelete
  95. On the new MPs from Sabah, he reckoned that the difference might be in style.

    "From the BN side, we have Mary Yap who is a Deputy Education Minister.

    I think she will give some good input because of her educational background.

    "But believe in me, Parliament is something that once you are there, the feeling is altogether different. You have to have guts," he said.

    While some of the "old" parliamentarians were not fielded or had lost in the election, Pandikar noted that those who returned as MPs were known to him for the last five years.

    "Some of them I have known before, people like Lim Kit Siang, Anwar, whatever."

    On his advice to the new Opposition MPs, he said: "I am sure each of them would like to be a leader in their own right and be remembered.

    Of course, there are those who will make it in a big way, some ministers, deputy ministers.

    Then if that is the case, behave like one because people will be judging you from your character and what you say in public. All this must be measured.

    ReplyDelete
  96. "But if you want to create an image of yourself that you want to be known for the wrong reason or you want to be an extremist either on the left or right, that is also a choice.

    Pandikar, however, thinks that at the end of the day, what matters is the nation "because we have seen what happened in other countries in the name of democracy."

    He added: "Thousands of people die and after that, you have to go through turmoil.

    Is that what democracy is all about?

    "If you have other alternatives, why not? If you can modify democracy, why can't you?

    Even religion can be modified, in those days nobody ever thought about same-sex marriage but now almost all over the world. What more politics?"

    In Pandikar's opinion, it is not the rakyat that would make the difference, saying it would be between the leaders.

    "If the leaders of Malaysia now, from the Opposition or Government, want to sit together and put their political differences aside, what are they supposed to say?

    They will say, ya, OK."

    ReplyDelete
  97. He agreed that in other countries like Britain and the US, even though they are adversaries, when they are in the Parliament or Assembly, where there is credit, the Opposition will give credit to the Government of the day.

    "That is what you call political maturity. We are not matured. We know how to talk about democracy but we never practise it. When you have political maturity, you will not be thinking of yourself. You will be thinking of the nation."

    He said often politicians forget that the nation does not belong to one group or one person or group of leaders. "It belongs to everybody. It needs self-sacrifice. Sometimes, you have political differences with your colleagues but then again, it is not the end of the world.

    "These are the things that we don't have in Malaysia. With due respect, if the leaders are also politically immature democratically, what more the followers?"

    Pandikar said with additional pressure on Barisan Nasional, they will actually perform better than the last time if they are really serious about changing the perception in the next General Election.

    ReplyDelete
  98. On the Chinese vote swing to the opposition, he said, as far as the Chinese were concerned, they really thought that the Opposition was going to win.

    "Who doesn't want to be in the bandwagon? In Sabah, we also only lost the Chinese seats."

    Pandikar was also full of praise for former Penampang MP Tan Sri Bernard Dompok who lost in the recent election.

    "I have never seen a Minister who was very outspoken when he was in the Federal Cabinet.

    ReplyDelete
  99. He makes an effort like for instance, RCI (Royal Commission of Inquiry on Illegal Immigrants). When it comes to religious issues, Bernard is always there for his people. All the time he said it out.

    "Those are things some of the ministers dare not do, but he (Dompok)_ would just say it out.

    And after that, they (Penampang voters) just kick him out like that. After what he had contributed.

    "From the kind of experience I have seen (in Dompok), it's really a loss," he said.

    ReplyDelete
  100. The intelligent adoption of measures or actions, small scale or large scale by a community, alone or in partnership with other communities, that enables, unbinds or secures the effort, entrepreneurial and inspirational potentials of individuals of the community, or, nudges its productive potentials to (or supports them in) activities with learning spillovers or know-how spinoff - hence, improving terms of trade overtime-causing decades-long income per capita growth and building up of variety and flexibility, in its productive structure that leads to attainment with reasonable resilience of basic living standards for the community" - S.Mehrdad Mohammad, reader in Health, Law and Economics.

    ReplyDelete
  101. Economic development touches on the core matters of basic living standards whereas developed status is the development process destination.

    ReplyDelete
  102. The lack of mass poverty in the area of food, shelter, basic primary health and literacy is the sine qua non of development.

    ReplyDelete
  103. The Government and its governance initiatives that affect the national capital (human or physical) productivity or national product and services are synonymous with development.

    ReplyDelete
  104. A former British Prime Minister had remarked, that "the art of leadership is saying no, not yes. It's very easy to say yes!" Allow me to add what Peter Drucker said: "Effective leadership is not about making speeches or being liked, leadership is defined by results and not by attributes".

    ReplyDelete
  105. Effective leadership is vital for bringing about a progressive and vibrant economy that ultimately results in the improvement of the welfare of the people in the State.

    ReplyDelete
  106. In short, the Chief Minister is a turnaround strategist with concrete and practical solutions to issues and problems that benefit the State and the people .

    ReplyDelete
  107. These would not be easily attained if the welfare of the people was not uppermost in his mind. Many of the solutions to resolve issues were also initiated on his own and implemented with positive results.

    ReplyDelete
  108. Going through the book from cover to cover, I realised it was not only an account of the life and times of this industrious CM but a testimony to the tremendous progress Sabah has undergone since he took office.

    ReplyDelete
  109. further economic activities and multiplier effects, spin-offs, value added chain industries including traditional cottage industries were the natural development activities that have materialised and which have created employment, human capital development, income generation and an improvement in living standards.

    ReplyDelete
  110. As a seasoned businessman, the Chief Minister has gone "through the mill" and he knows there are no shortcuts to success.

    ReplyDelete
  111. Konsep 1Malaysia mempunyai kekuatan bukan hanya di peringkat dalaman bahkan boleh diterjemahkan hingga merentasi peringkat antarabangsa memandangkan negara ini mempunyai kelebihan strategik, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

    ReplyDelete
  112. Perdana Menteri berkata, kelebihan strategik yang dimaksudkan adalah konsep pintu masuk negara untuk mempunyai hubungan dengan negara-negara kuasa tamadun dunia seperti China, India, Timur Tengah dan dunia Melayu (Indonesia).

    ReplyDelete
  113. Katanya, hubungan baik Malaysia dengan negara-negara besar seumpama itu sudah pasti memberi kelebihan kepada negara ini terutamanya dalam bidang pelaburan serta dana kewangan.

    ReplyDelete
  114. “Kekuatan kita ini bukan sahaja soal dalaman tetapi boleh diterjemahkan sebagai kelebihan strategik kepada negara di peringkat dunia.

    “Baru-baru ini saya melawat China dan mendapat sambutan yang luar biasa daripada kerajaannya tetapi untuk apa, sudah semestinya untuk memberi kebaikan kepada Malaysia dari segi pertolongan dana malah mereka berminat untuk meningkatkan pelaburan ke negara ini,” katanya.

    ReplyDelete
  115. Najib juga memberitahu, bank terbesar dunia iaitu di China turut berminat untuk membuka cawangan di negara ini memandangkan Malaysia mempunyai kelebihan strategik.

    ReplyDelete
  116. Katanya, Malaysia turut mempunyai hubungan baik dengan Indonesia terutama Presidennya, Susilo Bambang Yudhoyono yang sentiasa berhubung dengan beliau menerusi telefon mengenai masalah membabitkan kedua-dua negara termasuk isu Ambalat dan Manohara.

    ReplyDelete
  117. Tambahnya, kerajaan juga akan meningkatkan hubungan dengan India dan merancang untuk ke negara tersebut tidak lama lagi.

    “Maknanya negara-negara ini mempunyai perasaan yang baik terhadap Malaysia dan inilah kelebihan kita bukan sahaja dalam konteks dalaman tetapi kita terjemahkan kepada kekuatan di era globalisasi ini,” ujarnya.

    ReplyDelete
  118. Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, berkata transformasi yang digagaskan dan dilaksanakan di bawah kepemimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sudah terbukti membawa banyak impak positif kepada pembangunan ekonomi negara dan rakyat.

    ReplyDelete
  119. "Dalam keadaan ekonomi dunia yang begitu mencabar, negara kita masih mampu merekodkan pertumbuhan ekonomi sebanyak lima peratus pada tahun lalu.
    "Pada tahun lalu juga, dalam suasana rakyat di negara maju ramai yang hilang pekerjaan tetapi di Malaysia, kita berjaya menyediakan hampir 100,000 peluang pekerjaan kepada rakyat kita," katanya.

    ReplyDelete
  120. Katanya, rakyat yang sebelum ini tiada pekerjaan kini sudah bekerja, rakyat yang tidak menerima bekalan air bersih dan elektrik kini sudah menikmati kemudahan itu dan rakyat luar bandar juga sudah menikmati kemudahan jalan raya, semuanya kesan daripada program transformasi kerajaan.

    ReplyDelete
  121. Malah, beliau berkata pelajar daripada peringkat rendah hingga ke peringkat tinggi juga merasai kesan transformasi berkenaan iaitu pemberian bantuan persekolahan sebanyak RM100, pemberian baucar pembelian buku bernilai RM200 serta pemberian lebih banyak biasiswa kepada pelajar cemerlang.

    ReplyDelete
  122. Sehubungan itu, katanya rakyat perlu terus menyokong gagasan Najib untuk membawa negara ke tahap lebih maju kerana sokongan sedemikian pada akhirnya akan membawa kemakmuran kepada rakyat manakala negara pula berupaya bersaing di peringkat antarabangsa.

    ReplyDelete
  123. Dalam konteks demokrasi, Parlimen menjadi mekanisme semak dan imbang atas tindakan pihak eksekutif, terutama Jemaah Menteri. Perkara 43(3) Perlembagaan Persekutuan jelas meletakkan tanggungjawab Parlimen mengenai perkara ini.

    ReplyDelete
  124. Perkara 43(3) ini menyatakan Jemaah Menteri hendaklah bertanggungjawab secara bersama kepada Parlimen.

    ReplyDelete
  125. Apabila Jemaah Menteri bertanggungjawab kepada Parlimen, maka Parlimen, menerusi Ahli Dewan Rakyat utamanya, hendaklah memastikan Jemaah Menteri melaksanakan tanggungjawab.

    ReplyDelete
  126. Bagi melaksanakan tanggungjawab semak dan imbang, Ahli Dewan hendaklah sedar tentang kepentingan bercakap atau berhujah di atas fakta.

    ReplyDelete
  127. Walaupun hakikatnya mempunyai kebebasan dalam menyuarakan hujah dan pendapat, seperti kehendak Perkara 63 Perlembagaan Persekutuan serta akta berkaitan,

    ReplyDelete
  128. Ahli Dewan juga bertanggungjawab mendisiplinkan diri menggunakan ruang Dewan bagi tujuan kepentingan rakyat dan negara.

    ReplyDelete
  129. Sebagai rakyat kita mengharapkan perbahasan lebih matang oleh Ahli Yang Berhormat pada sidang Parlimen kali ini.

    ReplyDelete
  130. MUNGKIN seperti biasa pelbagai tafsiran dibuat berikutan keputusan Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) kelmarin yang menyaksikan Barisan Nasional (BN) gagal memperolehi mandat dua pertiga di Parlimen. Malahan sudah ada suara-suara yang menyatakan keputusan kali ini lebih buruk daripada pencapaian parti itu pada tahun 2008.

    ReplyDelete
  131. Berbanding 2008 yang menyaksikan UMNO memperolehi hanya 79 kerusi, dalam pilihan raya umum kali ini pencapaian itu meningkat lebih 10 peratus apabila menguasai 88 kerusi.

    ReplyDelete
  132. Bagaimanapun satu fakta penting yang tidak harus dilupakan, Perdana Menteri yang juga Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak berjaya me ningkatkan pencapaian UMNO sebagai tonggak utama dalam BN.

    ReplyDelete
  133. Kejayaan itu sekali gus berjaya menghalang kemaraan pakatan pembangkang yang dianggotai oleh DAP, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Pas untuk menumbangkan BN.

    ReplyDelete
  134. Bagi masyarakat Cina, mereka kecewa kerana harapan untuk menumbangkan UMNO menemui kegagalan, biar pun sudah menjadikan PKR dan Pas sebagai kuda tunggangan bagi meraih undi orang Melayu.

    ReplyDelete
  135. Ternyata sekali sebahagian besar orang Melayu masih bersama UMNO dan yakin kepada kesungguhan serta kegigihan Najib dalam memimpin negara. Malahan mereka juga yakin hanya UMNO membela nasib orang Melayu dan mempertahankan kesucian agama Islam.

    ReplyDelete
  136. Berikutan keyakinan itulah UMNO kembali merampas Kedah, mengekalkan pemerintahan di Perlis, Pahang, Johor, Melaka, Perak dan Terengganu dalam PRU-13

    ReplyDelete
  137. Kemenangan UMNO ini membolehkan secara keseluruhannya, BN menang 133 kerusi diikuti DAP (38), PKR (30) dan Pas (21).

    ReplyDelete
  138. Kejayaan ini seharusnya memberikan semangat kepada pemimpin dan ahli UMNO untuk terus mempertahankan keutuhan parti itu dengan menyokong Najib sebagai Presiden.

    ReplyDelete
  139. Ketika ini bukanlah masa untuk menuding jari menyalahkan mana-mana pihak biarpun kita kecewa ada antara pemimpin UMNO yang tidak terpilih sebagai calon dan penyokong mereka bertindak seperti masyarakat Cina yang tidak tahu mengenang budi apabila melakukan sabotaj kepada parti sendiri.

    ReplyDelete
  140. Najib telah berjaya mengemudi UMNO untuk terus kekal sebagai parti tonggak utama orang Melayu tanpa perlu mereka terpengaruh dengan mainan politik PKR dan Pas.

    ReplyDelete
  141. Kegagalan untuk mendapat sokongan masyarakat Cina bukan kesilapan Perdana Menteri tetapi kerana golongan itu sendiri yang sudah dibenam dalam kepala mereka bahawa masanya sudah tiba untuk mereka menguasai politik selepas ekonomi.

    ReplyDelete
  142. Sebab itulah, mereka ‘menghumban’ Pengerusi Perhubungan UMNO Melaka, Datuk Seri Mohd.Ali Rustam dan Pengerusi Perhubungan UMNO Johor, Datuk Abdul Ghani Othman ke lembah kekalahan.

    ReplyDelete
  143. Bagaimanapun kita harus ingat kedua-dua mereka kalah secara bermaruah, tumbang secara terhormat. Mereka diperdaya oleh pengundi-pengundi Cina yang sememangnya tidak tahu membalas budi kedua-dua pemimpin tersebut.

    ReplyDelete
  144. Mohd. Ali yang dianggap pemimpin rakyat dan sentiasa prihatin dengan nasib mereka serta menaikkan imej Melaka langsung tidak mendapat pengiktirafan masyarakat itu.

    ReplyDelete
  145. Namun sebelum beliau tumbang di Parlimen Bukit Katil, Mohd. Ali telah berjaya mengemudi jentera pilihan raya UMNO untuk memastikan kemenangan cemerlang parti itu di Melaka.

    ReplyDelete
  146. Begitu juga Abdul Ghani biar pun kecundang kepada Lim Kit Siang di Parlimen Gelang Patah, namun beliaulah pemimpin yang bertanggungjawab memastikan Johor terus berada di bawah pemerintahan UMNO.

    ReplyDelete
  147. Oleh itu, jasa mereka tidak boleh dipinggirkan begitu sahaja, tiada salahnya mereka terus kekal sebagai pengerusi perhubungan dan mengemudi BN.

    ReplyDelete
  148. Apa pun dalam keadaan sekarang, UMNO harus terus diperkukuhkan dan Najib perlu diberi sokongan sepenuhnya bagi memastikan parti itu terus menjadi tonggak kekuatan politik orang Melayu.

    ReplyDelete
  149. Tidak perlulah mana-mana pihak cuba menangguk di air keruh dengan mula memikirkan strategi-strategi yang akhirnya akan dianggap satu ‘pengkhianatan’ kepada pemimpin dan parti sendiri.

    ReplyDelete
  150. Selain dari segi dalaman, UMNO juga perlu membuka laluan untuk memperkukuhkan kerjasama dengan NGO-NGO Melayu.

    ReplyDelete
  151. Masanya sudah tiba untuk kita membuang jauh-jauh fobia akan dituduh sebagai rasis oleh kelompok-kelompok tertentu terutamanya DAP yang sememangnya mahu melihat UMNO lemah.

    ReplyDelete
  152. Jika UMNO lemah sudah pasti orang Melayu lemah dan apabila keadaan itu berlaku maka mudahlah DAP meneruskan agenda politik cauvinis mereka dengan disokong oleh PKR dam DAP.

    ReplyDelete
  153. Selama ini, UMNO berusaha untuk tidak terlalu membangkitkan soal-soal Melayu demi menjaga hati kaum lain khususnya masyarakat Cina tetapi apa yang berlaku dalam PRU-13 menyaksikan perbuatan itu sudah tidak relevan lagi. UMNO harus ke depan dalam memperjuangkan hak orang Melayu dan memperkukuhkan kedudukan politiknya.

    ReplyDelete
  154. Sebab itulah semua pemimpin dan ahli UMNO harus berada di belakang Najib, memberi sokongan penuh kepada Presiden UMNO itu untuk melaksanakan agenda penting berkenaan. Pemimpin dan ahli UMNO harus ingat selama ini Najib sudah berjaya memulihkan imej parti itu selepas apa yang berlaku pada tahun 2008.

    ReplyDelete
  155. Kita jangan lupa pada tahun berkenaan bukan kata masyarakat Cina malahan orang Melayu sendiri menjauhkan diri, namun Najib berjaya menarik semula orang Melayu menyokong UMNO biar pun menghadapi saingan sengit daripada PKR dan Pas yang ‘diperkudakan’ oleh DAP bagi meraih sokongan golongan tersebut.

    ReplyDelete
  156. Tambahan pula, isyarat yang diberikan oleh masyarakat Cina sudah menampakkan dengan jelas agenda mereka selepas ini.

    ReplyDelete
  157. Ingatlah mahu tidak mahu orang Melayu bergantung kepada UMNO untuk survival politik mereka. Usah bermimpi Pas mampu untuk melaksanakan tanggungjawab tersebut selagi mereka terus kemaruk kuasa bersama PKR dan DAP.

    ReplyDelete
  158. Oleh itu kepada pemimpin dan ahli UMNO, rapatkan barisan bersama-sama Najib yang ternyata terbukti berjaya memimpin parti itu mencapai kejayaan cemerlang dalam pilihan raya umum kali ini.

    ReplyDelete
  159. Najib perlu terus diberi mandat untuk memimpin parti dan negara kerana kita tidak boleh membiarkan mana-mana pihak cuba menjadikan kekuatan politik yang mereka miliki untuk mencabut satu demi satu apa yang sudah termaktub dalam Perlembagaan.

    ReplyDelete
  160. Selama ini, usaha mereka gagal kerana adanya UMNO tetapi jika UMNO lemah, maka sudah pasti ia satu berita menggembirakan bagi puak-puak pembangkang khususnya DAP. Justeru jangan biarkan ini berlaku kerana UMNO adalah tonggak BN dalam pemerintahan negara.

    ReplyDelete
  161. Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak ialah pemimpin yang mengotakan janji berdasarkan usaha agresifnya mentransformasi Malaysia menjadi negara maju menjelang 2020.

    ReplyDelete
  162. Prof Datuk Dr Zainal Keling, penyandang Kursi Tun Abdul Ghafar Baba Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) berkata Najib diterima sebagai pemimpin yang berpegang kepada ‘kata dikota’ dengan kejayaannya meraih kembali sokongan rakyat selepas tsunami politik 2008.

    ReplyDelete
  163. “Najib berani mengambil langkah agresif bagi rakyat menikmati sistem demokrasi yang lebih baik dan terbuka. Beliau bertindak bijak melaksanakan transformasi politik dari awal pemerintahannya kerana dapat menghidu angin perubahan yang berlaku dalam landskap politik negara.

    ReplyDelete
  164. Najib mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri Malaysia yang keenam pada 3 April 2009.

    ReplyDelete
  165. Zainal berkata dari segi politik, Najib dalam tempoh singkat berjaya membentuk dasar luar Malaysia yang dapat memelihara kepentingan keselamatan, ekonomi dan politik.

    ReplyDelete
  166. “Memansuhkan Akta Ke-selamatan Dalam Negeri dan meminda Akta Universiti dan Kolej Universiti serta Akta Mesin Cetak dan Penerbitan menjadi antara bukti keterbukaan Najib dalam mewujudkan keseimbangan berpolitik di negara ini,” katanya kepada Bernama sempena empat tahun Najib memegang jawatan Perdana Menteri esok.

    ReplyDelete
  167. “Peneguhan ekonomi ter-utama dalam suasana (ekonomi) dunia tidak menentu, menjadi faktor penarik dunia luar untuk terus menjalin hubungan dengan Malaysia.

    ReplyDelete
  168. “Konsep wasatiyah pula meletakkan Malaysia sebagai pelopor dalam pembangunan negara Islam sederhana, menolak keganasan seterusnya memancarkan imej Malaysia sebagai negara aman di mata masyarakat antarabangsa,” katanya.

    ReplyDelete
  169. Zainal berkata kejayaan Najib memuktamadkan perjanjian damai antara Kerajaan Filipina dengan Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF) bagi membuka jalan penyelesaian konflik lebih 40 tahun dan lawatan kemanusiaan ke Gaza merupakan antara bukti kepimpinan beliau diiktiraf serta diperlukan masyarakat dunia.

    ReplyDelete
  170. Sementara itu, Penyarah Kanan Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan Universiti Sains Malaysia Prof Madya Dr Sivamurugan Pandian berkata Najib mempamer kewibawaan dalam pentadbirannya, malah amat memahami hati rakyat yang merupakan tunjang bagi se-seorang pemimpin hebat.

    ReplyDelete
  171. “Beliau turun tanya sen-diri rakyat apa perlu dibuat kerajaan untuk berkhidmat lebih baik kepada rakyat, berapa banyak pemimpin dunia mampu buat begitu?” tanya beliau.

    ReplyDelete
  172. Malah beliau sentiasa me-ngotakan apa yang dijanjinya, katanya. Itulah yang kita dapat lihat dengan usaha yang dibuat oleh PM kita ini.

    ReplyDelete
  173. Najib berjaya melakukan transformasi terhadap pentadbiran negara dengan memberi keutamaan kepada rakyat, kata Sivamurugan.

    ReplyDelete
  174. Katanya ini dapat dilihat dengan gagasan 1Malaysia yang merupakan tunjang kepada segala usaha Najib memacu negara, serta me-nyatukan rakyat pelbagai latar belakang dan idea, menjadikan gagasan itu bukan sekadar teori tetapi menjelmakannya kepada program membela rakyat.

    ReplyDelete
  175. “Ini merupakan pencapaian yang cukup mengagumkan,” katanya dan menambah, ramai pemimpin dunia yang punyai teori, prinsip atau motto, tetapi tidak ramai se-perti Najib yang menjadikan gagasan 1Malaysia sebagai realiti.

    ReplyDelete
  176. Beliau berkata program seperti Bantuan Rakyat 1Malaysia dan Kedai 1Malaysia ialah hasil pemahaman teliti Perdana Menteri terhadap keperluan rakyat.

    ReplyDelete
  177. Beliau berkata usaha cemerlang Najib itu dapat dilihat dengan pembentangan laporan Program Transformasi Kerajaan (GTP) dan Program Transformasi Ekonomi (ETP), malah laporan itu turut membuktikan Malaysia bakal dipacu ke era lebih hebat dalam penggal pentadbiran Najib akan datang.

    ReplyDelete
  178. Presiden Pedagang dan Pengusaha Melayu Malaysia Datuk Moehamad Izat Emir berkata Najib memperkenal dasar hebat yang memberi keyakinan kepada pelabur asing di samping merancakkan aktiviti ekonomi dalam negara.

    ReplyDelete
  179. “Ekonomi negara berada pada tahap yang sangat baik dan sektor pembangunan hartanah paling menggalakkan dengan pasaran yang baik dan pembinaan pelbagai projek perumahan mampu milik untuk golo-ngan sederhana dan rendah,” katanya.

    ReplyDelete

Search This Blog