Top posts

Featured Posts

Let Elected Reps Appoint Constituency Staff - Jeffrey

 Kota Kinabalu:“Time have changed for politics and the expectations of the people as the ultimate power and authority of government has been transformed and the roles of elected representatives have evolved with these transformations and expectations”said Datuk Dr. Jeffrey Kitingan, STAR Sabah Chief, in calling for the State government to allow elected representatives to nominate and appoint constituency operational staff.

The elected Bingkor assemblyman had made the call during his recent opening of his Bingkor State Assemblyman liaison office in Bingkor town, Keningau.
An elected representative is legitimately and democratically elected by the people in the constituency and along with it carries the right, privilege and responsibility to represent and to provide the services as elected representative to the people there.

The elected representative has earned the right and privilege set out in the State Constitution and should be accorded the right and entitlement to appoint the constituency operation staff starting with the People Development Leader (PKR), ketua-ketua kampong and the village committees.

Ideally, the 60 Sabah assemblymen and 25 MPs should also be provided with fixed and adequate allocations and budget as well as operational facilities and office to carry out their responsibilities in their respective constituencies.

While there are reasons for political survival for the BN government to limit and restrict the influence and efficiency of non-government elected representatives, the electorate cannot and should not be classified as pro- or anti-government as it is their legitimate right to vote and choose their elected representatives in a democracy. 

These limits should not extend to the appointment of these operational staff.  If the BN State government is serious with their so-called government transformation program, it should start the process from the roles and responsibilities of elected representatives and allow them to appoint their respective constituency operational staff.

The Umno-linked powers that be should also not control and monopolize these appointments as can often be heard of complaints by elected non-Umno representatives that the appointments of the CDO and village headmen are monopolized by Umno nominees.

62 comments:

  1. Mana-mana pakatan parti pembangkang yang baru ditubuhkan selalunya tidak sepakat dalam perjuangan mereka, kata Ketua Puteri Umno Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin.

    ReplyDelete
  2. Katanya biarpun tujuan bersatu dengan matlamat yang sama ialah untuk menjatuhkan pentadbiran Barisan Nasional (BN), perjuangan parti masing-masing pula berbeza.

    ReplyDelete
  3. Saya suka merujuk mereka (pakatan parti pembangkang) sebagai kumpulan kerana mereka sebenarnya mempunyai agenda masing-masing. Biarpun mereka tidur sebantal, tetapi mimpi berbeza-beza.

    ReplyDelete
  4. Kita ambil contoh pakatan pembangkang di Semenanjung yang mana matlamat satu parti ialah untuk menyelamatkan atau menegakkan keadilan ke atas seseorang.

    ReplyDelete
  5. Satu parti lagi pada asalnya mahu mewujudkan negara Islam, tetapi kini mahu mewujudkan negara kebajikan. Satu lagi mahu memperjuangkan nasib satu bangsa sahaja.

    ReplyDelete
  6. Beliau berkata dalam mengulas lagi penubuhan Pakatan Borneo Bersatu antara parti-parti pembangkang di Sabah dan Sarawak. Sangat berlainan ideologi bagaimana mahu memajukan negara dan mempunyai aspirasi bersama?

    ReplyDelete
  7. Penubuhan pakatan tersebut, yang diumumkan presiden sebuah pertubuhan bukan kerajaan Barisan Borneo Bersatu dan juga bekas Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Dr Jeffrey Kitingan. Ia mempunyai ideologi yang sangat berlainan dengan aspirasi transformasi negara. Adakah itu dikatakan kesatuan Malaysia?

    ReplyDelete
  8. Rosnah, yang juga Timbalan Menteri Kesihatan, berkata penubuhan satu pakatan parti pembangkang baru tidak akan menjejaskan Umno dan parti komponen BN yang lain untuk terus berkhidmat kepada rakyat.

    ReplyDelete
  9. Kita harus percaya kepada keupayaan rakyat untuk menilai parti mana yang mampu berkhidmat dan membela nasib mereka.

    ReplyDelete
  10. Kita bukan mahu menggunakan sejarah sebagai kekuatan, tetapi kita mahu rakyat melihat apa yang telah dilakukan dahulu hingga sekarang. BN tidak pernah mengetepikan rakyat.

    ReplyDelete
  11. Selain itu juga, Datuk Dr. Jeffery Kitingan hanya satu orang yang menang dalam parti STAR nya dipinjam daripada Sarawak, adakah dia boleh dipercayai?

    ReplyDelete
  12. This jeffrey kitingan of Star always ask for the impossible.. Ho come an opposition wanting to appoint government staff?? Buduh juga.

    ReplyDelete
  13. Rakyat di seluruh pelosok negara digesa agar bersikap inklusif bukan eksklusif dalam semangat keberkesamaan di bawah payung 1Malaysia, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

    Perdana Menteri berkata, menerusi pendekatan seumpama itu, negara akan kekal menjadi kuat sebagaimana Barisan Nasional (BN) membentuk kerajaan yang berfungsi di bawah mandat rakyat pada Pilihan Raya Umum Ke-13.

    ReplyDelete
  14. “Kalau kita bersikap inklusif sama ada kita daripada etnik besar, minoriti ataupun kecil sama ada di bandar, luar bandar dan pedalaman kita semua mesti merasai semangat keberkesamaan.

    ReplyDelete
  15. “Kita semua mesti merasai bahawa kerajaan yang ada hari ini adalah kerajaan untuk kita dan akan terus memperjuangkan untung nasib kita dan rakyat Malaysia akan mendapat pertimbangan yang adil dan saksama di bawah kerajaan BN,” katanya ketika berucap pada majlis Ngabang Gawai di Rumah Panjang Jangit, Tamin, kira-kira 60km dari Sibu.

    ReplyDelete
  16. Majlis itu turut dihadiri isteri perdana menteri Datin Seri Rosmah Mansor, Menteri Perancangan Sumber dan Alam Sekitar II Sarawak Datuk Amar Awang Tengah Ali Hassan yang mewakili Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Mahmud, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Joseph Entulu Belaun yang juga anggota Parlimen Selangau dan tuai rumah panjang itu.

    ReplyDelete
  17. Lembaga Pembangunan Ekonomi dan Pelaburan Sabah (SEDIA), agensi sehenti untuk memacu Koridor Pembangunan Sabah, akan berusaha secara habis-habisan untuk menarik pelaburan bagi merancakkan lagi pembangunan fasa kedua SDC.

    ReplyDelete
  18. Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman berkata sehubungan dengan itu, SEDIA telah menyertai dalam pelaburan dan misi perdagangan yang ditaja oleh negeri dan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri/Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) di dalam dan luar negara.

    ReplyDelete
  19. "Sambutan daripada misi-misi ini amat menggalakkan, berjaya mendorong lebih banyak kepentingan dan menarik pelaburan yang signifikan dalam sektor-sektor yang dipromosikan di bawah SDC dan yang digariskan di bawah Halatuju Agenda -- pelancongan, pertanian dan pembuatan," kata beliau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teruskan usaha untuk melaksanakan semua rancangan yang telahpun digariskan dalam Halatuju Agenda ini.

      Delete
  20. Musa, yang juga merupakan pengerusi SEDIA berkata agensi itu akan turut mempromosikan secara aktif perusahaan kecil dan sederhana, terutamanya usahawan Bumiputera.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ushawan Bumiputera digalakan mengambil bahagian dengan aktif dalam perusahan kecil dan sederhana.

      Delete
  21. Beliau berkata yang SEDIA telah bekerjasama dengan TERAJU (Unit Peneraju Agenda Bumiputera) untuk merancakkan penyertaan usahawan Bumiputera dan sekretariat telah ditubuhkan di pejabat SEDIA untuk tujuan ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Diharapkan lebih ramai golongan Bumiputera akan mengambil bahagian dalam program-program yang dilancarkan oleh SEDIA dan TERAJU untuk memperbaikan kehidupan mereka.

      Delete
  22. Sekretariat itu akan menyediakan akses kepada dana pemudahan untuk usahawan Bumiputera dan program TERAS di bawah TERAJU, kata beliau.

    Dalam hal ini, Musa berkata yang TERAJU telah memperuntukkan RM100 juta untuk usahawan Bumiputera di Sabah.

    ReplyDelete
  23. "SEDIA juga telah memeterai memorandum persefahaman dengan SME Bank dengan tujuan membimbing PKS yang terlibat dalam aktiviti ekonomi di SDC, serta mewujudkan akses kepada pembiayaan yang diperlukan," kata beliau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga memorandum persefahaman antara SEDIA dan SME Bank akan membantu meningkatkan aktiviti ekonomi di Sabah.

      Delete
  24. Selain daripada itu, beliau berkata, SEDIA telah menganjurkan kursus di Sabah Agro-Industrial Precinct, bagi menggalakkan agro-perniagaan dalam sektor termasuk farma-herba, penternakan dan pemprosesan sarang burung, agro-organik dan industri agro-makanan dan biosains dan bioteknologi.

    ReplyDelete
  25. Musa berkata SEDIA telah mengambil langkah-langkah untuk menangani keperluan modal insan pelabur, dan juga mengadakan perbincangan dengan institut pendidikan tempatan dan asing untuk menyertai dalam program pembangunan modal insan di Sabah, terutamanya di Hab Pendidikan Sandakan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teruskan program-program yang memanfaatkan rakyat seperti program SEDIA.

      Delete
  26. Sementara itu, Musa turut gembira untuk memaklumkan yang SEDIA telah menerima sejumlah RM1.506 bilion daripada peruntukan di bawah projek Rancangan Malaysia Kesembilan dan Rancangan Malaysia Ke-10, dan daripada jumlah ini, 84 peratus telahpun dibelanjakan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Diharapkan jumlah peruntukan tersebut akan dibelanjakan dalam projek-projek yang betul-betul boleh membantu meningkatkan kualiti hidup rakyat.

      Delete
  27. IF YOU GUYS ARE SABAHANS YOU ARE NOT DEFENDING YOUR RIGHTS.

    IF YOU ARE NOT GO BACK TO WHERE YOU COME FROM!

    ReplyDelete
  28. Mantan Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Kg Bokara, Hamdan Haji Dikong, berpendapat tidak relevan sekiranya pelantikan seseorang ke jawatan JKKK dibuat oleh wakil rakyat sedangkan perlu juga mendengar suara penduduk kampung melalui proses pemilihan

    ReplyDelete
  29. penting mengadakan pemilihan supaya mereka yang terpilih adalah atas suara ramai dan bukannya dilantik begitu sahaja.

    ReplyDelete
  30. tidak semua penduduk kampung setuju dengan pelantikan yang dibuat
    melainkan ia dipersetujui atau sudah sebulat suara untuk mengesyorkan
    individu terbabit ke jawatan pengerusi JKKK itu.

    ReplyDelete
  31. sekarang ini ada yang berbeza-beza pendapat dan pandangan … tidak semua apa yang dicadangkan pihak atasan akan dipersetujui.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kadangkala ia
      mungkin menjadi perbualan hangat seolah-olah menidakkan suara ramai
      untuk melantik pemimpin di peringkat kampung.

      Delete
  32. untuk memilih JKKK yang baru biarlah diadakan satu proses pemilihan bagi membolehkan penduduk kampung memilih melalui undi siapa yang mereka rasakan layak untuk menjawat jawatan tersebut

    ReplyDelete
  33. penduduk kampung yang berminat memikul tanggungjawab sebagai Pengerusi JKKK yang baru perlu juga memiliki kelayakan akademik.

    ReplyDelete
  34. selain pengalaman berpolitik tetapi sudah dikira bagus sekiranya
    memiliki akademik yang baik kerana ia sudah pasti membantu menonjolkan
    lagi karisma kepimpinan di peringkat kampung.

    ReplyDelete
  35. JKKK yang berkelayakan dari segi akademik
    pasti mempunyai pengetahuan asas atau celik komputer apatah lagi tugas
    serta tanggungjawab badan berkenaan kebanyakan mengurus hal-hal
    pentadbiran menggunakan sistem komputer.

    ReplyDelete
  36. “Ia penting supaya JKKK yang ada lebih produktif dan berkarisma … kita harap cadangan ini diberikan perhatia

    ReplyDelete
  37. DJK (Datuk Jeffrey Kitingan) telah diberikan mandat oleh ahli-ahli tertinggi kepimpinan parti STAR Sabah untuk menyusun semula organisasi parti. DJK yang juga Pengerusi STAR Sabah, mengatakan bahawa penyusunan ini adalah untuk memantapkan parti agar lebih kompetitif dalam PRU 14 yang bakal di adakah pada 2018 nanti.

    ReplyDelete
  38. DJK berjaya membuktikan kredibilitinya dengan merampas kembali kerusi Dun Bingkor....DJK sebelum ini menganggap bahawa faktor "pengundi hantu", kekurangan dana, kesedaran rakyat tentang perjuangan STAR, Penipuan dan calon "under dog" STAR merupakan punca mengapa STAR kalah teruk di kawasan-kawasan yang di tandingi mereka....Alasan banyak tapi tidak tahu benar atau tidak. Atau cuma untuk menutup kemaluan atas kekalahan.

    ReplyDelete
  39. Namun, jika kita renungi, alasan yang sama juga turut dikumandangkan oleh pihak PR... namun berbeza dengan STAR, pihak PR berjaya menawan lebih banyak kerusi DUN dan PARLIMEN jika dibandingkan pada tahun 2008. Walaupun kalah di beberapa negeri, namun di akui, bahawa pencapaian PR dalam tahun 2013 ini boleh diletakkan dalam kategori CEMERLANG, manakala STAR pula akan letakkan dalam kategori SANGAT LEMAH

    ReplyDelete
  40. Alasan sama saja dengan PR. Tapi nampak bukan STAR kalah terus. Jadi jangan jadikan alasan yang sama hanya untuk menutup kekalahan teruk itu.

    ReplyDelete
  41. pendek kata, organisasi STAR terutamanya di peringkat bahagian adalah CINCAI !!! Kebanyakkan pemegang-pemegang jawatan tidak mempunyai "aura", kredibiliti dan kelayakan dalam jawatan yang dipegangnya.

    ReplyDelete
  42. Seolah-olah, STAR mengamalkan sikap "tangkap muat".... saya tidak akan ulas isu ini... anda lihat sahaja lah sendiri AJK-AJK STAR di peringkat kampung dan bahagian anda sendiri.

    ReplyDelete
  43. Ini merupakan isu yang paling ketara sekali... STAR perlu lebih giat meneroka, merekrut dan seterusnya mengetengahkan pemimpin-pemimpin muda, agresif, berwibawa dan genius seperti RAFIZI dan KHAIRY. STAR kalah kerana ini.

    ReplyDelete
  44. bukannya pemimpin-pemimpin yang "biasa-biasa saja" yang bertindak pun hanya "cakap-cakap banyak saja", idea pun "biasa-biasa saja".

    ReplyDelete
  45. hakikatnya, banyak media online yang DAHAGA kan berita yang tidak berapa pro kerajaan...tapi pihak STAR gagal di sini... balik-balik yang keluar pun DJK saja....STAR seharusnya mengetengahkan ikon pemuda dimana secara tidak langsung ia akan menjadi saluran kepada golongan belia untuk menyalurkan idea dan pendapat mereka.

    ReplyDelete
  46. Kurang persefahaman dan kerjasama di kalangan calon yang bertanding. Itu memang berlaku dalam STAR. Kelemahan yang ketara dalam STAR.

    ReplyDelete
  47. “Over confident” atau terlalu yakin akan menang besar. Ini memang tidak dinafikan lagi yang ada dalam sikap pemimpin STAR. Akhirnya kecewa dan mula salahkan satu sama lain.

    ReplyDelete
  48. Kegagalan pucuk pimpinan untuk bekerjasama dgn parti2 pembangkang lain untuk membolehkan pertandingan satu-lawan-satu. Ini satu kejayaan sebenarnya untuk STAR dan SAPP yang mana tidak membenarkan pertandingan 1 lawan 1 berlaku.

    ReplyDelete
  49. Rakyat jelata belum bersedia menerima atau tidak faham manifesto STAR yg agak “ambitious” dan berlandaskan Borneo Agenda. Nampak perjuangan STAR sememangnya masih mengelirukan rakyat.

    ReplyDelete
  50. STAR masih lemah dalam pentadbiran. BN mempunyai jentera pilihanraya yg teratur, cekap dan canggih.

    ReplyDelete
  51. Walaupun STAR mempunyai lebih 300,000 ahli, mungkin 30% belum layak menggundi atau tidak berdaftar sebagai penggundi.

    ReplyDelete
  52. Beberapa “pemimpin” STAR mempunyai ego yg bertan2 tetapi indah khabar dari rupa (Ada yg begitu angkuh sekali).

    ReplyDelete
  53. STAR mempunyai ramai “dead wood” (kayu mati) dan “free rider” (penunggang percuma) dan seharusnya tidak diberi jawatan penting dalam parti.

    ReplyDelete
  54. Pucuk pimpinan STAR yang mungkin agak lemah kerana terlalu percaya kepada rakan2 terdekat dan tidak mengiraukan pendapat daripada akar umbi atau daripada golongan intelek atau mungkin sangat percaya kepada individu pak turut yang pandai angkat kaki saja tanpa menyumbang pendapat yang bernas boleh digunapakai. STAR memang perlu belajar daripada BN.

    ReplyDelete
  55. pucuk pimpinan STAR agak lemah la

    ReplyDelete

Search This Blog