Top posts

Featured Posts

Set Sabah Free From Malaya’s Control - STAR

KOTA KINABALU:   “Sabahans must take this election seriously by voting STAR in order to free Ssabah from Malaya’s control and subservience” said Datuk Dr. Jeffrey Kitingan, STAR Sabah Chief, in a press statement released today.

Jeffrey said “this election is about choosing to regain Sabah’s rights and dignity as an independent sovereign nation within the Federation or continuing to allow Kuala Lumpur and Malaya to rule and exploit Sabah as a mere colony and as the 12th state of Malaya.”


The people of Sabah must decide what they want – continued exploitation and poverty and dependency; continued insecurity posed by “Project IC” illegal immigrants; loss of state resources; disenfranchisement of Natives; powerlessness of local leaders or empowerment of Sabah with the restoration of State rights and autonomy as an equal partner in the Federation, equal only to Malaya and Sarawak.”

He added, “neither BN, controlled and dictated by Umno, nor PR (controlled by PKR) have any desire to let go of Sabah or respect its autonomy because Sabah is their cash cow, their economic lifeline.   Their agenda is the “Malayan Agenda” including the Malayan security and political agenda agenda and our current Sabah leaders are mere pawns for this Agenda.

Only Sabahans can decide what is best for them.   Sabahans must rescue Sabah from the hegemonic control of Malaya now in this election or forever regret” said Jeffrey during a political campaign before a large gathering inTuntumulod, Bingkor, Keningau, on Tuesday night.

44 comments:

  1. VOTE TO FREE SABAH FROM FOREIGN MALAYAN COLONIAL DOMINATION & RULE!

    UNITE WITH STAR 100% FOR A NEW SABAH!

    SABAHANS Dr, Kitingan's message says all that needs to be said: VOTE FOR A FREE SABAH!

    In 1960s we were told that Malaysia would be 5 independent countries -Malaya, Singapore, Brunei, North Borneo and Sarawak as equal partners forming "Malaysia" justified with just one main reason “security and prosperity”.

    This concept changed without our agreement but nevertheless we were pushed into "Malaysia". If Brunei and Singapore were in Malaysia it would not be so easy for Malaya to stand on us with their jackboots!

    The "Malaysia concept" was a one sided British/ Malayan proposal to counter the Northern Borneo independence movement by using Britain's appointed successor in Malaya the UMNO regime to annex the 3 colonies.

    The people of Northern Borneo opposed the Malaysia concept as Britain's plan to consolidate its colonial interests under Malayan rule.

    Brunei saw through UMNO's scheme to seize control of Brunei and its resources and not give it equal partnership. So Brunei refused to sign the Malaysia Agreement.


    MALAYSIA CONCEPT CHANGED TWICE-1963 & 1965

    That means without Brunei, the Malaysia concept was changed. But the Malaysia Agreement was pushed through without re-negotiations with North Borneo (Sabah) and Sarawak or Singapore and Malaysia was “formed” on September 16 1963.

    Then Singapore left in 1965. This effectively killed of the concept. Malaysia was dead. Legally and politically, this was not the Malaysia concept the British and Malayan forced on us. They forced a new and different concept which allowed Malaya to DOMINATE us!

    This is not a valid concept and not binding.

    Many say Malaysia is now a fait accompli. Yes, but how?

    Malaysia exist because Sabah and Sarawak have been annexed and occupied by Malaya.

    This happened when the Malayan army stole into our countries under cover of the British suppression of the Bruneian anti-Malaysia uprising in December 1962 and the Sarawak guerilla independence war fought till 1990.

    NO SECURITY OR PROSPERITY

    That was how Malaya came to dominate us by stealth, military occupation and colonisation or Malayanisation enabling them to plunder and pillage Sabah and Sarawak.

    Malayan rule has been reinforced with UMNO re-engineering of the Sabah Sarawak population with the “human wave” invasion of UMNO racist favoured Muslim peoples. The native born people (all born here) are now outnumbered in Sabah and will be outnumbered in Sarawak under the SCORE project by bringing in over 200,000 foreign Muslim workers.


    Sabah and Sarawak have been reduced to be the poorest 12th and 13th vassal states of Malaya and their security compromised and made insecure with population re-engineering by deliberate failure to maintain border security as seen in the Sulu Invasion and UMNO sponsorship of insurgent movements and training in Sabah.

    Sabahans and Sarawakian who have woken up, this is the 50th year of Malayan occupation and colonial rule.

    Malaysia may be a “fait accompli” but we do not have to accept this state of affairs. We can change it!

    In our hands we each have only one “bullet” to shoot down this evil foreign colonial overlord and its Nazi apartheid system.

    This is the “vote” we are supposed to have in this sham democracy masquerading as “independence in Malaysia”.

    We must unite as one to fire our one chance to bring down the fascist occupier of our beloved land with a hail of “NO” votes and save the people from another 50 years of colonial bondage.

    The fascist UMNO regime has re-engineered the power structures in our country and we must stop this on May 5 2013.

    Whether we succeed or not we must with all our might try to smash the chains of neo-colonial Malaysia and take back control of our country.

    Do it now or forfeit your children's future to another 50 years of foreign rule!

    NO, NO, NO TO UMNO!

    TAKE BACK OUR COUNTRY!

    VOTE FOR A FREE SABAH!

    ReplyDelete
  2. Janji pembangkang untuk memberikan kuasa autonomi kepada Sabahjika mereka dapat menawan Putrajaya hanyalah sekadar satu fantasi dan tindakan bermain api.

    ReplyDelete
  3. Taktik yang dilaksanakan oleh pembangkang ni cukup bahaya kerana ianya menaikkan semangat kenegerian dan akan menyebabkan negeri bersengketa dengan kerajaan persekutuan, menurut Ahli Parlimen Kota Belud, Datuk Abdul Rahman Dahlan.

    ReplyDelete
  4. Menurut Rahman Dahlan, taktik ini padanya cukup bahaya menaikkan semangat kenegerian, bukan sahaja untuk negeri Sabah, kenegerian Kelantan, Sarawak, Johor dan ini semua kalau diapi-apikan akan menyebabkan negeri ini bersengketa dengan kerajaan persekutuan.

    ReplyDelete
  5. Dipetik dari kenyataan beliau,“Itu yang saya tidak suka dengan Anwar…Dia masuk kampung dia katakan kerajaan BN zalim kaum kamu… agama kamu, saya kira itu adalah satu perbuatan yang tidak bertanggungjawab dan saya kira kalau dia jadi Perdana Menteri nanti, isu ini nanti semangat kenegerian akan berkobar-kobar hinggakan Perdana Menteri pun beliau tidak dapat laksanakan tugas dengan baik.”

    Beginilah jika terlalu tamakkan kuasa mahu jadi PM, sudah tidak kisah cara tu bersih ke kotor.

    ReplyDelete
  6. Rahman seterusnya mempersoalkan apakah bentuk autonomi yang ingin diberikan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim kepada Sabah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. “Anwar ingin berikan autonomi kepada Sabah… dalam bentuk apa?.. sampai sekarang saya masih tercari-cari bentuk apa autonomi ini. Apakah kalau PKR akan bertanding di kerusi yang lebih besar di Sabah, apabila mereka menang apakah beliau tidak akan menentukan siapa Ketua Menteri Sabah.

      Delete
    2. “Katalah pembangkang menang dan katalah PKR mempunyai kerusi yang terbanyak di Sabah, saya nak tanya Anwar apakah beliau tidak akan masuk campur sekalipun untuk menentukan siapa Ketua Menteri di kalangan wakil rakyat PKR. Itu yang dikatakan sekarang ini Kuala Lumpur sedang menjajah kamu. Ketua Menteri kamu pun terpaksa ditentukan oleh Kuala Lumpur..UMNOlah..

      Delete
    3. “Saya nak katakan jangan main lepas sahaja..kalau PKR menang Anwar berjanji tidak akan mempegaruhi siapa Ketua Menteri….Saya kira beliau tidak akan berjanji begitu. Sudah tentu sebagai Ketua Umum kepada PKR dia akan tentukan siapa Ketua Menteri Sabah pada waktu itu,” katanya.

      Delete
  7. Dari segi autonomi pula, Rahman seterusnya menambah memang tidak dapat dinafikan Sabah mempunyai autonominya sendiri.

    ReplyDelete
  8. “Sejarah pembentukan Malaysia ini memang diberikan kelebihan kepada Sabah dan Sarawak dan saya kira pada satu sudut kita juga mempunyai autonomi. Saya kira orang tidak sedar.

    ReplyDelete
  9. “Sebab itu saya katakan baru-baru ini, kalau Ketua Menteri Sabah hari ini melarang Perdana Menteri untuk turun dari kapal terbangnya menjejakkan kaki di bumi ini, beliau mempunyai kuasa untuk menahan Datuk Seri Najib supaya tidak masuk Sabah.

    ReplyDelete
  10. “Undang-undang imigresen kita ialah sesiapa pun yang datang dariapda luar hak adalah terletak ditangan Ketua Menteri Sabah. Pada saya itu autonomi yang cukup besar. Kalau kita boleh mempunyai kuasa untuk tahan PM, itu adalah satu autonomi yang sudah termaktub di dalam Perlembagaan,” katanya.

    Beliau seterusnya memberikaan contoh lain yang mana dari segi percukaian, sistem kabinet yang tersendiri serta pelbagai aspek lain.

    ReplyDelete
  11. “Dari segi percukaian pula kita mempunyai percukaian yang kita ambil eksais, duti dan sebagainya. Ini adalah kelebihan-kelebihan pungutan cukai yang diberikan kepada Sabah yang tidak ada pada negeri lain.

    “Seterusnya kita mempunyai sistem kabinet berbanding dengan kawan-kawan kita di Semenanjung yang mempunyai jawatankuasa mesyuarat (Exco).. Sabah dan Sarawak oleh kerana kita bentuk Malaysia bersama kita kekalkan sistem kabinet. Sebab itu kita ada Menteri. Di semenanjung tidak ada menteri di negeri-negeri walaupun di Melaka walaupun adanya Ketua Menteri, di bawahnya itu adalah Exco.

    ReplyDelete
  12. “Hanya Sabah dan Sarawak yang ada menteri…jadi itu pun autonomi, jadi saya tidak tahu autonomi jenis apa yang diminta. Saya takut rakyat terkeliru dan mungkin mengingatkan autonomi ini adalah satu entiti yang luar daripada Malaysia...

    ReplyDelete
  13. Rahman seterusnya mengulas isu Borneonisasi yang diperkatakan oleh sesetengah pihak yang mana bagi beliau telah berjalan dengan baik.

    “Isu ini sedang berjalan dan kita telahpun mendapati bahawa rakyat Sabah telah dilantik untuk jawatan-jawatan tertentu seperti jabatan persekutuan yang saya anggap paling penting.

    ReplyDelete
  14. “Kita ada rakyat Sabah yang memegang jawatan penting di jabatan imigresen, pendidikan, pendaftaran, Naib Canselor UMS orang Sabah, Ketua Pengarah Kesihatan orang Sabah, Audit, Pegawai Kewangan Persekutuan, Pengarah jabatan Pembangunan Sabah pun orang Sabah…ini tidak masuk lagi GLC…

    “Itu sudah borneonisasi…sudah berlaku.. Tidak patut rakyat Sabah memegang semua jawatan seolah-olah kita tidak mahu orang lain masuk ke dalam Sabah untuk memegang jawatan yang lain. Pada saya itu tidak betul. Kalau kita tolak orang luar untuk jadi sebahagian daripada kakitangan di Sabah ini, orang Sabah juga tidak boleh pergi semenanjung.

    ReplyDelete
  15. EVER HEARD OF TOKEN MINISTERS?

    YAH .... holding some Federal ministerial position makes the men and party feel real good but it is no honour for Sabah if they are just "yes men" of those KL gangsters and extortionists who are raping our country for 50 years.

    You smart fellas give one good example of what good these quislings have done for Sabah except oversee the plunder of our country!?

    Our country is one country among 3 countries as equal partners in Malaysia.

    So what have you done for your country or done to it?

    We have had 50 years of these apologies for colonisation in Malaysia.

    We must VOTE out UMNO BN so we will not suffer another 50 years!

    ReplyDelete
  16. Parti STAR (State Reform Party) ni adalah sebuah parti yang berpengkalan di Sarawak, ditubuhkan di Sarawak, parti pembangkang Sarawak. ia bukan parti dari Sabah. Jeffey Kitingan sebagai Pengerusi Parti STAR Sabah ibarat menjadi
    orang yang tiada hala tuju sebab Parti STAR tu bukan parti milik Sabah. kenapa Jeffrey tidak tubuhkan parti sendiri yang sememangnya parti Sabah? adalah baik sokong Bn yang terdiri dari pelbagai parti asal Sabah.

    ReplyDelete
  17. Baru-baru ini iaitu pada 10 April yang lepas, parti STAR telah mengadakan perjumpaan dan ceramah di Pekan Telupid Beluran Dalam ceramah tersebut, pemimpin parti STAR tetap bersemangat bahawa STAR akan bawa Sabah keluar dari Malaysia kerana ingin bebas daripada
    ikatan Malaysia. adakah ini yang Star maksudkan ingin menghalau parti Malaya? Star nak parti dari Sarawak mentadbir Sabah. rakyat harus bijak menilai, BN terdiri dari pelbagai parti tempatan seperti LDP, PBS, UPKO, dan PBRS yang mana memperjuangkan hak2 Sabahan.

    ReplyDelete
  18. jika kerajaan/negara baru ditubuhkan jika STAR menang dalam PRU-13 akan datang ini sesuai dengan perjuangan STAR untuk membentuk 'Negara Sabah' keselamatan kita orang terjaminkah?kalu ada anasir luar cuba ceroboh sabah,dapatkan kamurang pertahankan?da kira ka berapa ramai askar dan polis di sabah?ramaikah?kuatkah pertahanan sabah. kita masih perlukan kekuatan dari semenanjung dalam pertahankan kedaulatan Sabah.

    ReplyDelete
  19. WHATEVER YOU GUYS ARE SAYING HERE CANNOT MAKE NEO-COLONIAL "MALAYSIA" INTO SOMETHING "GOOD".

    The name itself implies something "bad" which the Indonesians called "Malingsia"- "Land of thieves".

    WHO ARE THE THIEVES?

    Indonesians accused UMNO of stoling their song and made it their "national anthem" and many other things. This of course only relates to the family links between Malayan Malays and Indonesians from Sumatra, Java, Bugis (Najib's clan) and others...

    UMNO STOLE OUR INDEPENDENCE! STOLE OUR WEALTH & LAND! STOLE OUR RIGHTS & FREEDOM!

    VOTING OUT UMNO WILL BE THE FIRST STEP TO TKAING BACK ALL THESE.

    VOTE TO TAKE BACK SABAH!

    ReplyDelete
  20. During WW2, Japan has had void all the sultanate territories with western colonies in SE Asia, therefore the sultans were no longer in power, even until now for Philippines and Indonesia... so, the Suluk sultan has no right to claim Sabah !!!
    In 1946, the sultanate power in Malaya and Brunei being restored with the support of British Royal Force, but nowadays Malaya twisted the history and demonise the British... what a shame and how ungratefull !!
    On 16Sep1963, Sabah-Sarawak-Singapore-Malaya "FORMED" MALAYSIA -- they are partners, and did not merged with Malaya !!!
    There would be no Malaysia in 1963, if these four partners did not get independent from the British Crown Colonies individually!!
    Only Malaya bigots use the word "merge" to twist the history and claim that they are the master for Malaysia since 1957 !!!

    ReplyDelete
  21. “Kedua, untuk menubuhkan seluas 9,544,50 hektar hutan simpan kekal negeri yang baru bagi menggantikan hutan simpan-hutan simpan yang telah dibubarkan.

    ReplyDelete
  22. 6 Nov 2012 (Utusan)- Menerusi sistem pengurusan yang mapan, Sabah berjaya memiliki 17 kawasan hutan simpan dan mempunyai 1.3 juta hektar kawasan hutan yang dilindungi sepenuhnya atau kira-kira 20 peratus daripada keseluruhan negeri pada masa ini. Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman berkata, keupayaan mengurus hutan secara bijak membolehkan negeri itu melepasi ketetapan piawaian yang dikenakan oleh Kesatuan Antarabangsa untuk Perlindungan Semulajadi (IUCN) sebanyak 10 peratus.

    ReplyDelete
  23. 24 July 2008 (http://forest.sabah.gov.my) The Director of Forestry, Datuk Sam Mannan, today handed over a cheque for RM11 million, to his Deputy, Fidelis Edwin Bajau, the officer in charge of development projects, being the latest allocation from the State Government of Sabah for forest restoration, rehabilitation, recreation and research planting activities, to be carried out by the department.

    ReplyDelete
  24. Walaupun penanaman kelapa sawit dilakukan secara besar-besaran dan meluas di negeri Sabah namun kerajaan tetap mengambil langkah pemuliharaan hutan secara terancang. Itulah yang telah dilakukan oleh kerajaan negeri untuk memastikan hutan dapat dipulihkan semula.

    ReplyDelete
  25. 25 August 2012 (Bernama) Tiga badan bukan kerajaan (NGO) di Sabah Jumat menyatakan sokongan terhadap langkah Jabatan Hutan Sabah mahu mewartakan semula 183,000 hektar Hutan Komersil Kelas 2 yang terlibat dengan kegiatan pembalakan secara besar-besaran, sebagai Hutan Perlindungan Kelas 1 yang menjadikannya kawasan yang dilindungi.

    ReplyDelete
  26. Menurut sumber Jabatan Perhutanan, BioBank Malua ditubuhkan untuk melindungi dan memulihkan Hutan Simpan Malua. Projek itu bermula pada 2008 yang meliputi kawasan seluas 34,000 hektar, kebanyakannya tanah pamah dipterokarpa yang terancam di Sabah dan terletak di Heart of Borneo, bahagian Malaysia.

    ReplyDelete
  27. 23 May 2012 (Bernam) Menurut Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB), pada 2009, Sabah mempunyai kawasan penanaman kelapa sawit terbesar berbanding negeri lain, seluas 1.36 juta hektar daripada 4.69 juta hektar keluasan tanaman di seluruh negara.

    ReplyDelete
  28. Hasil juga secara umumnya lebih kukuh pada purata 4.3 tan sehektar pada 2010 - tertinggi berbanding negeri-negeri lain di Malaysia. Sabah Timur dikenal pasti sebagai lokasi baik untuk kelapa sawit, terutama di Tawau, Lahad Datu dan Sandakan.

    ReplyDelete
  29. Sabah muncul sebagai peneraju dalam usaha memajukan pengurusan ekosistem semula jadi dan dalam mengurus hutan sebagai kawasan simpanan air, karbon serta biodiversiti, bukan semata-mata sebagai sumber balak.

    ReplyDelete
  30. Ia susulan tindakan dua Ahli Parlimen BN dari Beaufort dan Tuaran, masing-masing Datuk Seri Lajim Ukin dan Datuk Seri Wilfred Bumburing keluar parti. Pengerusi BN Sabah itu bagaimanapun kelihatan tidak gusar malah sepanjang temubual yang menghampiri pukul 1 pagi itu, ungkapan-ungkapan beliau sarat dengan suara ketegasan, berterus-terang yang sesekali diselangi ketawa kecil - bahawa perjuangan BN untuk memartabatkan maruah dan impak perkhidmatan wakil-wakil rakyatnya di mata rakyat Sabah harus mengatasi segala kepentingan peribadi.

    ReplyDelete
  31. Kepada wartawan Mingguan Malaysia ZULKIFLI JALIL, TERMIZI CHE ANUAR dan jurugambar SAFRIZAL AZMI, Musa berkongsi harapan BN dan Kerajaan Pusat kepada rakyat Sabah termasuk buat ahli dan pemimpin BN negeri itu. Manakala di Sabah TARMIZI ABDUL RAHIM mewawancara Timbalan Dekan Sekolah Sains Sosial Universiti Malaysia Sabah, ZAINI OTHMAN, bagi mengupas perkembangan yang berlaku.

    ReplyDelete
  32. MINGGUAN: Ada tanggapan bahawa UMNO dan Barisan Nasional (BN) Sabah kini goyah dengan tindakan Lajim dan Wilfred baru-baru ini? MUSA: UMNO dan BN di Sabah tidak tergugat dengan tindakan tersebut. Saya yakin rakyat Sabah bijak menilai sendiri siapa yang benar. Tanggapan itu merupakan dakyah-dakyah yang digunakan pemimpin pembangkang untuk mengelirukan rakyat di Sabah kerana mereka tidak memiliki kekuatan. Oleh sebab itu, pembangkang terpaksa menggunakan cara kotor itu sambil menabur pelbagai janji palsu yang tidak mungkin tercapai bagi mendapatkan sokongan rakyat. Ini berbeza dengan BN yang memang terbukti menggunakan pendekatan kata dikota, janji ditunai. Rakyat sendiri boleh melihat segala pembangunan yang dijalankan oleh kerajaan negeri meliputi kesemua kawasan sama ada di bandar mahupun di luar bandar. Untuk makluman, sebenarnya tahun lalu sahaja Sabah telah menerima pelaburan swasta berjumlah RM10 bilion. Ini bukti kerajaan negeri telah melaksanakan tugas dengan baik. Rakyat dapat menerima faedah secara langsung dengan pelaburan itu dan saya tahu semua gembira dengan keadaan sekarang. Hasil pelaburan itu juga meningkatkan taraf infrastruktur lain yang berbeza berbanding 10 atau 20 tahun lalu. Saya sendiri sebagai Ketua Menteri, selalu mengadakan perjumpaan pemimpin akar umbi seperti dengan ketua kampung, kapitan Cina dan ketua daerah untuk mendengar sendiri masalah-masalah yang dihadapi kawasan yang terlibat. Justeru, jika ada pihak yang mendakwa BN Sabah kini tergugat, itu tidak benar sama sekali.

    ReplyDelete
  33. Apakah punca mereka bertindak demikian? MUSA: Saya rasa mereka mahukan jawatan yang lebih besar berbanding sekarang. Ada yang bercita-cita tinggi dan sudah pasti mereka berbuat demikian bagi mencuba nasib. Itu hak masing-masing. Kita perlu mementingkan parti lebih daripada kepentingan peribadi serta ikhlas untuk berkhidmat, bukannya mengejar pangkat dan kedudukan semata-mata. Jika kita ikhlas, Insya-Allah akan berjaya. Tetapi yang menghairankan saya, mereka itu sekarang sibuk mengatakan akan berjuang untuk membantu nasib rakyat. Sepatutnya ketika memegang pelbagai jawatan sama ada menteri atau timbalan menteri yang berkuasa waktu itulah sepatutnya sudah melakukannya. Adakah ketika memegang jawatan tersebut yang memiliki ruang dan peluang, mereka ini tidak berbuat apa-apa. Ini menunjukkan mereka ini tidak ikhlas berjuang untuk rakyat dan ia juga hanyalah sekadar gimik politik sahaja. Ini semua adalah alasan lemah yang digunakan individu-individu terbabit untuk keluar daripada parti demi mengejar cita-cita lebih besar.

    ReplyDelete
  34. Mereka turut memainkan isu kebanjiran melampau pendatang asing tanpa izin di Sabah dalam beberapa tahun ini dan mungkin ada yang boleh dikongsikan kerajaan negeri dalam isu tersebut? MUSA: Kemajuan dan kemakmuran ekonomi hasil usaha kerajaan negeri selama ini telah menarik minat warga asing mahu bekerja di Sabah. Kita sedang berusaha untuk mengatasi masalah tersebut. Dan saya akui bukan mudah menyelesaikannya dalam tempoh yang singkat. Kita sudah mempunyai jawatankuasa pusat yang diketuai oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan juga jawatankuasa negeri yang dipengerusikan Setiausaha Kerajaan Negeri bagi menyelesaikan masalah tersebut secara bersama. Banyak program yang dijalankan termasuk penguatkuasaan melalui pelbagai agensi iaitu polis, tentera dan imigresen bagi menghantar pulang mereka ke negara masing-masing. Di Sabah yang paling ramai adalah warga Indonesia dan Filipina. Bagi warga Indonesia, kita tidak ada masalah untuk menghantar pulang kerana mereka mempunyai konsulat di Sabah. Malangnya, masalah melibatkan warga Filipina agak sukar diuruskan kerana negara itu tidak mempunyai konsulat di sini. Jika pembangkang mengatakan kita tidak berbuat apa-apa, ia adalah tidak benar sama sekali. Ini kerana kita sedaya upaya telah berusaha menyelesaikan masalah ini yang sudah pasti akan mengambil masa.

    ReplyDelete
  35. Inilah antaranya kejayaan yang telah Yong berikan kepada Sabah. Terlalu banyak yang telah Yong lakukan terhadap Sabah. Maka rasanya rakyat Sabah boleh memikirkan sendiri sebelum menyokong SAPP yang mana mempunyai presiden yang lemah dalam pengurusan dan pentadbiran yang boleh menyebabkan ekonomi kewangan Sabah jatuh.

    ReplyDelete
  36. Kita rakyat Sabah seharus berbangga dan bersyukur dengan adanya Ketua Menteri Sabah sekarang iaitu Datuk Seri Musa Hj Aman yang telah membukitkan kebolehan beliau dalam mentadbir kerajaan negeri Sabah ini.

    ReplyDelete
  37. MUSA: BN Sabah telah lama bersedia untuk menghadapi pilihan raya umum nanti daripada semua aspek. Saya telah bertemu semua jentera di setiap bahagian dan gembira dengan tahap kesiapsiagaan mereka bagi menghadapi pilihan raya. Saya juga sentiasa berpesan kepada pemimpin-pemimpin BN agar terus turun padang bagi mengetahui segala masalah yang dihadapi. Seterusnya cuba untuk membantu menyelesaikannya. Jika ini berterusan, rakyat akan menghargai dan terus memilih BN sebagai tempat mengadu nasib. Dengan rekod baik BN selama ini, ia tentu sekali akan dinilai sendiri oleh rakyat. Dalam bulan penuh keberkatan iaitu Ramadan ini juga, saya bersama-sama exco dan pimpinan parti turun padang untuk majlis berbuka puasa di enam zon UMNO di seluruh negeri bagi mendekati rakyat. Inilah tradisi kita, yang bukan sahaja dihadiri umat Islam, bahkan juga pemimpin parti-parti komponen dan rakyat pelbagai kaum dan agama.

    ReplyDelete
  38. Sabah menerima pelaburan berjumlah RM10.2 bilion pada suku pertama tahun ini dan jumlah tersebut dijangka terus meningkat. Apakah usaha kerajaan BN bagi memastikan ekonomi Sabah terus mantap untuk dinikmati rakyat? MUSA: Ini satu petanda yang menunjukkan mereka (pelabur) berani melabur di Sabah kerana politiknya stabil. Pelabur tertarik kerana negara ini aman dan selamat tanpa kekacauan jika dibandingkan sesetengah negara yang porak-peranda. Ini sudah tentu akan turut memberi nikmat kepada rakyat dari segi peluang pekerjaan dan peluang perniagaan. Contohnya perniagaan udang kara yang dijalankan di Semporna yang berjumlah berbilion ringgit turut memberikan peluang kerja kepada penduduk tempatan termasuk nelayan dan juga pengusaha di situ. Begitu juga industri pelancongan yang semakin berkembang di Sabah.

    ReplyDelete
  39. MUSA: Kepada yang terpilih untuk menjadi calon, saya mahu mereka berkhidmat kepada rakyat tanpa mengira masa kerana ia adalah satu tanggungjawab serta amanah yang diberikan. Jika sudah menang, jangan sibuk mahu menjadi Yang Berhormat sebaliknya perlu menjadi seorang Yang Berkhidmat supaya nasib rakyat dapat dibela. Rakyat telah memilih kita, justeru khidmat terbaik perlu diberikan kepada mereka sebagai tanda membalas budi. Bagi yang tidak terpilih pula, perlu ingat bahawa perjuangan parti perlu diletakkan melebihi kepentingan peribadi. Jangan cuba sabotaj parti kerana kekalahan parti adalah kekalahan bersama.

    ReplyDelete
  40. MUSA: Itu memang cara pembangkang yang suka membuat hasutan dan tohmahan untuk meraih undi. Mereka terpaksa buat begitu. Tetapi terpulanglah kepada rakyat untuk menilai dan memilih. Saya berharap rakyat dapat membuat pilihan yang tepat dan menilai mana baik dan yang mana tidak. Rakyat, saya percaya sedar bahawa kerajaan BN adalah parti terbaik, kerajaan terbaik dan memiliki rekod yang baik. Apa yang penting kita tidak mudah leka dan akan terus bekerja untuk pilihan raya dan juga selepas pilihan raya.

    ReplyDelete

Search This Blog