Top posts

Featured Posts

BN lebih bertanggungjawab berbanding Pakatan

Naib Presiden PBS membidas pimpinan Pakatan terutama
ketuanya Anwar Ibrahim sebagai hanya suka menabur
janji kosong kepada rakyat Sabah dan Sarawak.
By Luke Rintod of FMT
KOTA BELUD: Sekutu utama Umno di Sabah, Parti Bersatu Sabah (PBS), berkata Barisan Nasional (BN) lebih bertanggungjawab berbanding Pakatan Rakyat dalam menangani isu-isu berhubung negeri Sabah dan Sarawak.

Naib Presiden PBS, Herbert Timbon Lagadan, membidas pimpinan Pakatan terutama ketuanya Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai hanya suka menabur janji kosong kepada rakyat Sabah dan Sarawak, sebaliknya pimpinan BN telah terbukti mengambil langkah membantu rakyat miskin di negeri itu.


“Kalau ada parti pembangkang janji mahu tabur wang membantu rakyat bila ia memerintah, itu hanya cakap bohong saja. Tiada kerajaan yang baik yang akan buat begitu.

“Anwar pada tahun 1994 beri janji “Sabah Baru”, Sabah maju dalam 100 hari tapi bila Sabah tukar kerajaan, mana itu janji? Kini Anwar ada Buku Jingga janji Malaysia jadi negara maju, kamu fikirlah sendiri…” katanya ketika berucap dalam majlis penyampaian 26 rumah PPRT kepada keluarga miskin di Kadamaian di sini kelmarin.

Lagadan yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kadamaian seterusnya berkata kerajaan BN adalah yang terbaik kerana akan terus beri bantuan kepada rakyat jelata dengan cara berhemah, bukannya terus “tuang duit” sekali gus, seperti digambarkan sesetengah pemimpin pembangkang yang suka memberi janji pembangunan secepat kilat.

“Kita tidak tuang duit… Tak mungkin kerajaan tebang pokok yang memberi kita buah, atau sembelih lembu yang beri susu kepada rakyat kita, kerana kalau kita buat begini, selepas itu tiada apa lagi yang akan kita dapat beri kepada rakyat,” kata Lagadan yang juga Pembantu Menteri Pembangunan Masyarakat dan Hal-Ehwal Pengguna Sabah.

Sejak kebelakangan ini, para pemimpin PBS, UPKO dan PBRS, tiga parti yang berasas kepada sokongan Kadazandusun di Sabah, dalam ceramah-ceramah mereka, sering mengulas mengenai janji-janji pemimpin Pakatan dan juga Buku Jingga.

Mereka memperlekeh Buku Jingga itu sebagai akan menghakis hak Sabah kerana ia dikatakan menggariskan bahawa kerajaan Pakatan antara lain akan memberi kerakyatan kepada pendatang haram Filipina dan Indonesia yang telah membanjiri Sabah selama ini.

Bukan itu sahaja, malah kata mereka, Kerajaan Pakatan dalam dokumen mereka akan mewajibkan pelantikan Ketua-Ketua Kampung dan para Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Sabah pun akan dilantik oleh kuasa di Kuala Lumpur nanti di bawah Kerajaan Pakatan, sesuatu yang tidak pernah dibuat BN selama ini.

Sebaliknya para pemimpin komponen BN Sabah itu mendakwa apa yang sedang dibuat oleh BN di bawah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak adalah jauh lebih baik dan berkesan membantu dua negeri Malaysia Timur yang kaya sumber tapi mempunyai rakyat termiskin paling ramai di negara ini.

No comments:

Post a Comment

Search This Blog