Top posts

Featured Posts

Opposition in Sabah has no co-ordination, says Gaibin

By Raymond Tombung
Gaibin Ransoi,
PKR Deputy Chairman for Tuaran
TUARAN: While opposition parties as well as the BN components are having spats on various issues as the general election nears, an opposition leader, is of the opinion that the Sabah opposition parties should now think seriously about forming a Joint Election Co-ordination Committee.
 
En. Gaibin Ransoi, the Party Keadilan Rakyat Deputy Chairman of the Tuaran division, has made this call based on the rationale that this would be the first step for the opposition parties to listen to one another, and co-ordinate the allocation of seats, and to strategise against the BN in the coming general election.
 
He said that the proposed committee can be used an effective avenue for discussion, negotiation, compromise and planning, in order to avoid any clashes in many constituencies.
“The opposition cannot afford to make the same mistakes we made in the last general election,” he said. “After all we are facing a powerful incumbent force, and people are questioning if the opposition can really work together to beat the BN at the ballot box. With the committee in place we can at least show the people, and raise their confidence, that we can co-operate and compromise.”
 
Gaibin also expressed worry that the oppositions parties are setting themselves up for conflict among each other with the present scenario in which all opposition parties are clamouring for candidacy in all state and parliamentary constituencies, regardless of the racial composition of those areas, and without thinking about the suitability of their candidates.
 
“And they are behaving as if the other opposition parties don’t even exist!” he lamented. “If this continues we will all end up fighting each other instead of fighting the BN. We cannot afford to have our strategy going haywire before real campaigning has began, as if we are setting themselves for defeat again,” Gaibin warned. 
 
………………………….
 
Pembangkang mesti bentuk Jawatankuasa Penyelarasan Pilihanraya sekarang: Gaibin
 
TUARAN: Dalam keadaan di mana parti-parti pembangkang serta komponen-komponen BN sedang sibuk bertelagah tentang pelbagai isu ketika pilihan raya semakin hampir, seorang pemimpin pembangkang, berpendapat bahawa parti-parti pembangkang Sabah sekarang ini perlu berfikir secara serius untuk bergabing membentuk satu Jawatankuasa Penyelarasan Pilihanraya.
En. Gaibin Ransoi, Timbalan Pengerusi Parti Keadilan Rakyat Cabang Tuaran, membuat gesaan ini berdasarkan rasional bahawa ini akan menjadi langkah pertama bagi parti-parti pembangkang untuk mendengar satu sama lain, dan menyelaraskan pembahagian kerusi, dan untuk mengatur strategi untuk menghadapai BN pada pilihan raya umum akan datang.

Beliau berkata jawatankuasa yang dicadangkan itu boleh menjadi saluran yang berkesan untuk perbincangan, perundingan, tolak ansur, dan perancangan, untuk mengelakkan sebarang pertembungan antara satu sama lin di banyak kawasan.

"Pembangkang tidak mampu untuk membuat kesilapan yang sama seperti yang kita telah lakukan dalam pilihan raya umum lepas," katanya. "Lagi pun kita menghadapi satu pihak bertahan yang kuat dan yang memegang kuasa, dan sekarang ini rakyat mempersoalkan sama ada pembangkang benar-benar boleh bekerjasama untuk menewaskan BN di peti undi. Dengan wujudnya jawatankuasa itu kita sekurang-kurangnya dapat menunjukkan kepada rakyat, dan meningkatkan keyakinan mereka, bahawa kita boleh bekerjasama dan bertolak ansur. "
 
Gaibin juga melahirkan kebimbangan bahawa parti-parti pembangkang seolah-olah telah memerangkap diri mereka ke dalam satu konflik sesame sendiri dengan senario sekarang di mana semua parti-parti pembangkang sudah memilih calon-calon mereka masing-masing di semua kawasan DUN dan Parlimen, tanpa mengira komposisi kaum di kawasan-kawasan tersebut, dan tanpa memikirkan kesesuaian calon-calon mereka.

"Dan mereka juga berkelakuan seolah-olah parti-parti pembangkang lain tidak wujud pun!" katanya. "Jika ini berterusan, akhirnya kita semua akan bertempur antara satu sama lain dan bukannya melawan BN. Kita tidak mampu untuk menjadikan strategi kita porak-peranda sebelum pun kempen sebenar bermula, seolah-olah kita sendiri sudah menetapkan kita akan kalah sekali lagi!" ujar Gaibin.

No comments:

Post a Comment

Search This Blog