Top posts

Featured Posts

KAMPUNG WIFI ATAU KAMPUNG ‘WIFE-I’?

Oleh: SHAHIRAH ABDUL HALIM
MENTERI Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Utama Rais Yatim dibidas kerana melakukan pembohongan dan melakukan jenayah pilihanraya dengan mengumumkan projek Kampung Wifi pada pilihanraya kecil Batu Sapi, November 2010.


Naib Ketua Cabang PKR Batu Sapi, Zainuddin Hassan mendakwa Rais telah mengeluarkan kenyataan yang mengelirukan dan berbohong kepada para pengundi di Batu Sapi dengan pengumuman enam buah kampung iaitu Kampung Air, Kampung Karamunting Lama, Kampung Karamunting Baru, sebahagian Kampung Bokara, Kampung Lupak Meluas dan Flat MPS akan dijadikan Kampung Tanpa Wayar (Kampung Wifi).

“Sehingga kini, hanya sebuah kampung iaitu Flat MPS yang mendapat kemudahan berkenaan, itupun lebih banyak rosak daripada beroperasi; kampung lain tidak langsung dipasang kemudahan berkenaan,” ujar Zainuddin yang menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menjalankan siasatan rapi kerana projek di lima kampung berkenaan sepatutnya siap serentak dengan Flat MPS.
Menurut Zainuddin, pihaknya menerima aduan daripada penduduk lima kampung berkenaan yang terpedaya dengan janji Rais yang dibuat pada 1 November 2010 menjelang pilihanraya kecil parlimen Batu Sapi bahawa kemudahan ‘Kampung Wifi’ berkenaan merupakan sebahagian daripada 500 kemudahan perkhidmatan jalur lebar berkelajuan tinggi termasuk penggunaan Internet yang akan dipasang di seluruh Sabah melalui kenyataan media bertajuk ‘6 Kampung Dapat Kemudahan WiFi’. 

“Kini penduduk kampung mempersenda Kampung WiFi sebagai Kampung ‘Wife-I’ (Isteri Saya) kerana mereka tidak menikmati sebarang kemudahan yang dijanjikan Rais,” ujar Zainuddin yang mendesak agar rakyat di lima buah kampung berkenaan menolak BN pada pilihanraya umum akan datang.

Dalam pada itu, Zainuddin turut mencabar Rais supaya menyamannya kerana beliau yang membuat kenyataan dan tidak memangsakan Sabahkini.net yang menyiarkan kenyataan beliau melalui dua artikel bertajuk ‘PKR Cabar Rais Sumpah Laknat’ dan ‘Rais Yatim Seperti ‘Belut Bodoh’? 

“Apakah Rais yakin dengan mengheret Sabahkini.net ke mahkamah, isu ini akan selesai? Dia silap kerana selagi Robengah tidak dipanggil memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman bagaimana Rais mahu menyaman Sabahkini.net?,” ujar Zainuddin yang menggesa agar polis dan Peguam Negara mempercepatkan siasatan terhadap laporan polis yang dibuat Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM).
Zainuddin turut mencadangkan agar Rais dan Robengah menjalani ‘Ujian Mengesan Pembohongan’ bagi mengelak mereka membuat akuan palsu demi untuk menyelamatkan diri masing-masing.

No comments:

Post a Comment

Search This Blog