Top posts

Featured Posts

Taib cuba beri tekanan kepada Najib?

Ketua Menteri Sarawak mahu PRU dan PRN diadakan serentak
KUCHING: Kerana bimbang dan terdesak, Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud hari ini dikatakan cuba memberikan tekanan secara halus terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dengan mencadangkan mengadakan Pilihan Raya Umum (PRU) dan Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak serentak.


Antara alasan Taib yang dianggap sebagai cubaan memberi tekanan kepada Najib agar tunduk dengan kemahuannya ialah mengadakan pilihan raya berasingan akan menyebabkan Barisan Nasional (BN) Sarawak menerima asakan yang hebat daripada Pakatan Rakyat, sekaligus memberi kesan terhadap prestasi BN Sarawak.

Taib juga mengaitkan kemerosotan prestasi BN Sarawak dalam PRN nanti akan turut mempengaruhi kedudukan BN di Parlimen dalam PRU akan datang.

Demikian menurut satu sumber dalaman dari Pejabat Ketua Menteri Sarawak di sini ketika menghubungi FMT hari ini.

Menurut sumber itu, reaksi yang diberikan Najib dalam isu ini tidak memuaskan hati Taib dalam perbincangan di antara kedua-dua pihak semasa pertemuan mereka selepas majlis resepsi perkahwinan Taib sebelum ini.

“Mereka ada berbincang selepas resepsi perkahwinan ketua menteri itu baru-baru ini tetapi PM tidak memberikan sebarang jaminan untuk menuruti cadangan Taib…… jadi Taib tak puas hati dan masih berusaha untuk melobi,” kata sumber itu lagi.

Katanya, tsunami politik yang berlaku ketika PRU-12 pada Mac tahun 2008 menular ke Sarawak dan PRN akan datang merupakan antara kebimbangan utama Taib ketika ini.

Maklumat risikan
“Taib menerima maklumat risikan dari pihak tertentu, tsunami politik dalam PRU-12 lalu sedikit sebanyak akan memberi impak dan menjejaskan kedudukkan BN di Sarawak.

“Walaupun Taib berpendapat, angin perubahan dari Semenanjung bergerak perlahan ke Sabah dan Sarawak tetapi perbezaan masa tiga tahun selepas PRU lalu tidak mustahil ‘mood’ yang sama telah menyusup di Sarawak,” kata sumber itu.

Menurut sumber itu lagi, bagaimanapun pada masa ini Taib masih positif bahawa BN Sarawak yang diterajuinya masih dapat mengekalkan pemerintahan di negeri itu.

“Walaupun sumber maklumat itu memaklumkan kepada beliau, BN masih mampu mengekalkan kerajaan negerinya namun ia tidak cukup untuk melegakannya.

“Sebabnya Taib juga dimaklumkan selain BN akan mengalami penyusutan majoriti undi, pembangkang juga mungkin dapat menambah beberapa kerusi dalam Dewan Undangan Negeri Sarawak,” katanya lagi.

Kebangkitan rakyat Arab bimbangkan Taib
Selain itu, sumber itu juga memberitahu, perkembangan mutakhir tentang kebangkitan rakyat di beberapa buah negara Afrika Utara dan Timur Tengah, khususnya di Mesir dan pendakwaan beberapa bekas menteri di negara ini atas tuduhan rasuah, juga agak merisaukan Taib.

“Semenjak isu kebangkitan rakyat Mesir meletus, beliau banyak bercakap tentang bekas Presiden Mesir dan Tunisia iaitu Hosni Mubarak dan Zine el-Abidine Ben Ali dan bunyi nadanya semacam risau.

“Saya taklah cakap dia ada salah guna kuasanya atau mengamalkan rasuah sepanjang dia memerintah, tapi mungkin disebabkan ada beberapa persamaan antara mereka seperti tempoh pemerintahan yang amat panjang agaknya.

“Ditambah pula persamaan lain dengan mempunyai ramai ahli keluarga, saudara terdekat dan teman rapat yang terlibat dalam perniagaan yang berskala besar hingga jadi jutawan pun ada,” tambahnya lagi.

“Selain itu pendakwaan terhadap dua bekas Menteri Pengangkutan dalam skandal Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) di mahkamah juga membuatkan dia merasakan perlu untuknya terus berkuasa di negeri ini,” ujar sumber itu lagi.

Ketika ditanya pihak yang memberikan maklumat risikan itu, beliau yang mendakwa telah berkhidmat di Pejabat Ketua Menteri Sarawak lebih sepuluh tahun enggan mendedahkannya – samada daripada Kor Risik Angkatan Tentera Malaysia, Polis Diraja Malaysia mahupun risikan yang dibuat oleh jentera parti BN sendiri.

2 comments:

  1. Simultaneously election or not, go you go taib mahmut ! We have enough of you in this world.. go leave us in peace..

    ReplyDelete
  2. Taib is a man whose appetite for evrything, power,money, fame etc, etc, (including women) never end. He wants to rule until he dies in office so that he will be buried and remembered as a hero and the longest serving CM of sarawak or malaysia,or before he steps down he must ensure the CM job be passed to his son, brother, niece, nephew, cousin, uncle or another Melanau.

    ReplyDelete

Search This Blog