Top posts

Featured Posts

Persidangan masyarakat terpinggir di KL

Oleh Ezra Haganez
KUALA LUMPUR: 
Esok (Ahad - 24 Januari, 2011), buat pertama kalinya beberapa kumpulan etnik yang dianggap sentiasa terpinggir di Malaysia bersatu mengadakan Persidangan Hak Asasi Manusia Mengenai Masa Depan Masyarakat Terpinggir dan Minoriti Malaysia di ibu negara.

Persidangan sehari itu dianjurkan bersama oleh CigMa atau Common Interest Group Malaysia yang diketuai Dr Jeffrey Kitingan, dan HINDRAF, Persatuan Kebangsaan Dayak Sarawak (SDNU), Persatuan Dayak Iban Sarawak (SADIA), Borneo Resources Institute, dan Yayasan Hak Asasi Manusia yang berpejabat di London.

Sebanyak enam kertas persidangan akan dibentangkan mulai jam 9 pagi yang diadakan di Dewan Persidangan Cina Selangor. Enam kertas itu ialah satu dari Sabah, tiga dari Sarawak, dan masing-masing satu dari masyarakat India dan Orang Asli.

Menurut sekretariat persidangan, dianggarkan 200 peserta dijadual hadir. Penyertaan adalah percuma.


Persidangan itu akan memeriksa sebab-musabab kenapa kumpulan-kumpulan masyarakat Kadazandusun, Dayak, India dan Orang Asli terus-menerus tersisih dari arus pembangunan negara sejak dahulu. 

Masyarakat Sabah dan Sarawak yang berada di sekitar ibu negara dan belum mendaftar masih boleh menyertai persidangan berkenaan.  Mereka boleh menghubungi Setiausah CigMa, Kanul Gindol di talian 013-8972281.

No comments:

Post a Comment

Search This Blog